Vragen over veiligheid in en rond Wijk bij Duurstede

27 februari 2015

Vragen over veiligheid in en rond Wijk bij Duurstede

Wijk bij Duurstede - De SP heeft vragen gesteld over het regionaal risicoprofiel en het beleidsplan van de Veiligheidsregio Utrecht, VRU. “Volgens de stukken die op 10 maart aanstaande bij de raad op tafel liggen valt het enorm mee met de veiligheidsrisico’s in onze  gemeente. Wij horen echter op straat en lezen in de media andere dingen. Bijvoorbeeld over de veiligheid op en langs de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal. En over zaken die spelen bij de politie en de brandweer,” laat fractievoorzitter Jeroen Brouwer weten.

Brouwer legt uit dat Wijk is omgeven door waterwegen. Grenzend aan één van de woonwijken en ons bedrijventerrein liggen de Prinses Irenesluizen. Per jaar passeren 37.000 schepen deze sluis. “Er varen grote vracht- en tankschepen en duw- en tankduwbakken. Soms met een gevaarlijke lading. Verkeersleiders assisteren de schippers dag en nacht bij het varen over de drukke punten. De Wijkse verkeerspost en personeel van de Prinses Irenesluis doet dat van Tiel tot Maarssen en van Amerongen tot Hagestein. RTV Utrecht weet te vertellen dat deze post mogelijk wordt opgeheven. In de stukken van de VRU worden volgens ons de risico's erg onderschat, terwijl uit onderzoek blijkt dat ongelukken op het water voor grote problemen kunnen zorgen,” aldus Brouwer.

Tevens wijst de SP-er op het feit dat het Wijkse politiebureau een van de tweehonderd panden is die het VVD/PvdA-kabinet heeft geschrapt. “De politie opereert nu vanuit Doorn. Zij heeft een kamer in het gemeentehuis. We horen dat dit niet altijd even goed aansluit op de behoefte. Agenten kunnen buiten kantooruren moeilijk mensen ontvangen, terwijl de faciliteitne ook niet allemaal naar wens zijn. In de politiewet is een steeds belangrijker taak weggelegd voor de wijkagenten. Maar hun functioneren moet dan wel goed geregeld zijn,” legt de SP-er uit.

Verder wijst de partij op het feit dat de brandweer moet gaan uitrukken met kleinere voertuigen. “Veel brandweerlieden vinden dat niks. Het kan namelijke gevaarlijke situaties opleveren. Zij willen in geval van een melding toch proberen om met zes vrijwilligers aanwezig te zijn op de kazerne. Om vervolgens met een grote auto op pad te kunnen in plaats van met twee personen en een klein voertuig. Zij betwijfelen of het uitrukken met een kleine wagen bijdraagt aan de motivatie van vrijwilligers en de veiligheid. Ook dat vraagt om opheldering,” besluit Brouwer. Volgens de SP raken deze drie onderwerpen de veiligheid van de inwoners. De partij wenst dan ook voorafgaand aan de raadsvergadering antwoorden op de gestelde vragen.