Aanvullende vragen SP over mogelijke slibstort

18 januari 2015

Aanvullende vragen SP over mogelijke slibstort

Wijk bij Duurstede - De SP heeft aanvullende vragen gesteld voor de extra raadsvoorbespreking over de mogelijke zandwinning en slibstort in de Bosscherwaarden. Volgens raadslid Sjoerd Uitslag moet de discussie zuiver worden gevoerd met alle argumenten op tafel. “Het gaat om een besluit met grote gevolgen. Voor omwonenden en bedrijven die er gevestigd zijn, maar ook de natuurontwikkeling in de uiterwaarden, mogelijke vervuiling en de duur van alle werkzaamheden. Het is noodzakelijk dat de raad precies weet waar ze ja of nee tegen zegt en niet voor voldongen feiten komt te staan”, aldus het SP-raadslid.

Sjoerd Uitslag vraagt het college allereerst nogmaals of reeds een standpunt is ingenomen over het wel of niet meewerken aan zandwinning en slibstort. “Die indruk zou men namelijk kunnen hebben na de laatste voorbespreking,” vertelt Uitslag, “Verder werd tijdens die bespreking gezegd dat er al sinds 2000 contacten zijn tussen de gemeente en de ondernemer. Zijn er daardoor niet al verwachtingen gewekt op grond waarvan er straks bij een ‘nee’ van de raad schadeclaims zijn te verwachten?”

Het raadslid wil tevens weten wat de status is van een vertrouwelijk overleg met de fractievoorzitters over deze kwestie in 2012. Dit werd door wethouder Marchal tijdens de voorbespreking genoemd als een soort groen licht voor verdere gesprekken met de ondernemer. “Wat is staatsrechtelijk de onderbouwing hiervan? En wat is de formele status van zo'n overleg in relatie tot besluitvorming door de raad?”, vraagt Uitslag, die erg aan openheid hecht, zeker bij zo’n gevoelig onderwerp.

Volgens de SP’er is het belangrijk dat alle argumenten duidelijk op tafel worden gelegd. Dan kan er een goede afweging worden gemaakt en een keuze om wel of niet in te stemmen met zandwinning en slibstort. “Terecht is tenslotte nog door de tegenstanders naar voren gebracht dat het tijdsaspect een belangrijk punt is. Gaat de overlast vele jaren duren of niet? En de wijze waarop we als gemeenteraad omgaan met de visie over het rivierfront, een document over ontwikkeling en toegankelijkheid van de riviernatuur in de gemeente, is van belang. Hoe kunnen we de natuurwaarden in de uiterwaarden versterken? En welke minder ingrijpende maatregelen zijn mogelijk om die waarden te verhogen in plaats van het gebied ondersteboven te keren?” besluit hij.

Reacties

Lees eerst o.a. het van 23 april 2009 in het AD, en besef dat het hier gaat om ordinair goud verdienen aan de zandwinning om vervolgens nog een keer aan de vervuilde slibstort onder het mom van natuurontwikkeling. Exact hetzelfde als de discussie over slibstort in de Gravenbol. Worden omliggende gemeenten ook geraadpleegd, bijv. Buren? Zeg nu als raad eens neen neen en nog eens neen tegen vervuilde slibstort langs een waterweg.