Stichting Hospice Duurstede winnaar gemeentelijke Vrijwilligersprijs

14 december 2014

Stichting Hospice Duurstede winnaar gemeentelijke Vrijwilligersprijs

Wijk bij Duurstede - Op woensdag 10 december is voor de twaalfde keer de gemeentelijke Vrijwilligersprijs uitgereikt. De eerste prijs ging naar de Stichting Hospice Duurstede. In de raadszaal overhandigde SP-wethouder Jan Burger hen een cheque van € 1.000. “Hospice Duurstede is een uniek initiatief van betrokken Wijkenaren en biedt mensen die thuis niet kunnen sterven een waardige omgeving, waar zij in alle rust afscheid kunnen nemen van het leven en hun naasten,” aldus de wethouder.

Foto: Jan Burger

Vrijwilligers van het Oranjecomite, de winnaars van vorig jaar komen zingend de raadszaal binnen.

De avond werd geopend door Frank Brouwer namens het Steunpunt voor Vrijwilligerswerk. Hij roemde de inzet van de vrijwilligers: “Deze mensen zijn erg belangrijk. Zeker nu we steeds meer de kant op gaan van een participatiemaatschappij.”

Vervolgens was het de beurt aan de winnaars van vorig jaar, het Oranje Comité. Zij kwamen zingend met een dranghek de raadszaal binnen. Vervolgens reikte de wethouder de prijzen uit.

Daarbij werd de spanning opgebouwd door eerst de namen te noemen van de tien genomineerde organisaties, de vijf die de meeste punten hadden ontvangen en tenslotte de prijswinnaaars. Het thema was dit jaar: de participatiemaatschappij en welke vrijwilligersorganisaties daarbij een voorbeeldfunctie hebben.

De winnaar was dus Hospice Duurstede. Het juryrapport roemde de inzet van de 60 vrijwilligers onder leiding van twee onbetaalde coördinatoren. De vrijwilligers zijn opgeleid door zorgprofessionals, ze worden steeds bijgeschoold en werken samen met lokale zorginstellingen. Sinds de opening op 2 maart 2013 hebben 26 gasten hun laatste levensfase in Hospice Duurstede kunnen doorbrengen.

De tweede en derde prijs gingen naar de Zonnebloem afdeling Cothen/Langbroek en Vereniging Natuur en Milieu Wijk bij Duurstede. Zij ontvingen een cheque van 250 euro.

Wethouder Jan Burger citeerde uit het juryrapport: “De Zonnebloem streeft naar een samenleving waaraan mensen met een lichamelijke beperking zorgeloos kunnen deelnemen en niet geïsoleerd raken. De enthousiaste groep vrijwilligers verzorgt jaarlijks vele activiteiten, zoals excursies, filmavonden, bingo-ochtenden, enzovoorts.

De Vereniging Natuur en Milieu zet zich al lange tijd in voor een rijke natuur en een gezond leefmilieu in Wijk bij Duurstede. Er wordt sterk ingespeeld op de participatiemaatschappij door het enthousiasmeren van inwoners voor zelfbeheerprojecten, het begeleiden van natuurprojecten en het geven van lessen op scholen. Tevens is de vereniging actief bij de maatschappelijke stages.”