h

Toename gebruik openbaar vervoer in Wijk bij Duurstede

7 november 2014

Toename gebruik openbaar vervoer in Wijk bij Duurstede

Wijk bij Duurstede - Vervoersmaatschappij QBuzz heeft het huidige gebruik van buslijn 41 onderzocht. Dit is gedaan nadat de gemeente Wijk bij Duurstede, een actiegroep voor behoud van lijn 241, het Bestuur Regio Utrecht en andere partijen daarom hadden gevraagd. Er is een vergelijking gemaakt met het gebruik in 2013 van lijn 41 en de toenmalige spitslijn 241. Uit het onderzoek blijkt dat door spitslijn 241 te schrappen en tegelijkertijd lijn 41 vaker te laten rijden het gebruik van het busvervoer van/naar Wijk bij Duurstede met 6,3 % is toegenomen.

Die toename is opvallend omdat bij de meeste dienstregelingen het gebruik van het openbaar vervoer juist met 10 % is gedaald. Bovendien blijkt de dienstregeling duidelijker te zijn en beter aan te sluiten op de treinritten bij station Bunnik, waardoor een groter aantal reizigers voordeel heeft van de gewijzigde buslijnen.

Het verdwijnen van spitslijn 241 heeft bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling begin dit jaar in Wijk bij Duurstede geleid tot de nodige commotie. Er kwamen meerdere vragen en een actiegroep heeft begin 2014 een handtekeningenlijst aan de gemeenteraad aangeboden, waarin werd opgeroepen tot het terugbrengen van buslijn 241.

Wethouder Jan Burger geeft als reactie op de onderzoeksuitkomsten: “Een aantal mensen heeft last gehad van het schrappen van de spitslijn. De reistijd nam daardoor toe. Aan de andere kant was snel duidelijk dat er veel mensen waren die aangaven baat te hebben bij de nieuwe dienstregeling. Het is goed dat er nu een onafhankelijk onderzoek ligt waaruit blijkt dat de gewijzigde dienstregeling een positief effect heeft op het gebruik van het busvervoer. Met name de verhoging van twee naar vier ritten in de daluren lijkt tot een grote groei van het aantal gebruikers te hebben gezorgd.”

Het college van burgemeester en wethouders concludeert dat de wijziging in de dienstregeling -ondanks dat dit voor een aantal gebruikers van de sneldienst leidt tot een langere reistijd- in het geheel een positief effect heeft gehad op het gebruik van het busvervoer tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht. Zij vindt het terugdraaien van deze wijziging daarom niet wenselijk.

De onderzoeksresultaten worden ook gedeeld met de indieners van de handtekeningenlijsten en anderen die daarom gevraagd hebben.

Reactie toevoegen

U bent hier