Belangrijke inzet door AED HartstikkeNodig

14 november 2014

Belangrijke inzet door AED HartstikkeNodig

Wijk bij Duurstede - De vrijwilligers van AED HartstikkeNodig zijn dit jaar al acht maal ingezet bij een reanimatie in de gemeente. Afgelopen donderdag hield de stichting in de raadszaal van het gemeentehuis een bijeenkomst. Paul Theijsmeijer, psychotherapeut in Wijk bij Duurstede, vertelde over de beleving van de ingrijpende ervaring bij een reanimatie. “Wij zijn trots op onze vrijwilligers en goede nazorg is belangrijk,” aldus secretaris Wil van Dam.

Jan Oechies vertelde over de werkzaamheden van de stichting in het afgelopen jaar en dat het de bedoeling is om de komende tijd nog twee AED-kasten te plaatsen in het buitengebied. Hij is SP-raadslid en tevens voorzitter van AED HartstikkeNodig. Gedurende dit jaar waren de vrijwilligers al acht maal actief bij een reanimatie. “Natuurlijk pakken niet alle inzetten positief uit, maar in de praktijk pakken wij de kansen van de eerste zes minuten volledig. Wat ook mooi is, is dat we steeds meer navolging krijgen van gemeenten in de omgeving. We zijn wat dat betreft een voorbeeldgemeente in de provincie," aldus Oechies.

De Hartstichting heeft als doel om van Nederland één hele grote zes minuten zone te maken. Wijk bij Duurstede is zo'n zes minuten zone. Binnen de 6-minutenzone is de overlevingskans na een hartstilstand verhoogd tot 25%. Jaarlijks krijgen 15.000 à 16.000 mensen in Nederland een hartstilstand. Als Nederland één grote 6-minutenzone wordt, kan dit 1.000 extra levens per jaar redden.

De lokale stichting AED HartstikkeNodig telt zo’n 200 vrijwilligers die kunnen worden ingezet. Zij krijgen scholing en cursussen om te kunnen reanimeren en regelmatig worden er bijeenkomsten gehouden rond bepaalde thema’s.

Aan het eind van de avond werd de aftrap gegeven voor de eindejaarsloterij. De bedoeling is dat er 1.000 loten worden verkocht voor de aanschaf van een AED en bijbehorende kast om te plaatsen in het buitengebied.