Begroting nieuw college aangenomen

12 november 2014

Begroting nieuw college aangenomen

Wijk bij Duurstede - Afgelopen dinsdag is de begroting van de gemeente Wijk bij Duurstede met 13 voorstemmen en 6 tegenstemmen aangenomen. “Ondanks de forse rijksbezuinigingen zijn we er uitgekomen. We hebben besparingen moeten doorvoeren, de lasten zijn beperkt omhoog gegaan en we snijden in eigen vlees, oftewel we doen het werk met minder ambtenaren,” laat fractievoorzitter Jeroen Brouwer weten.

Als voorzitter van de grootste fractie in de raad mocht Brouwer als eerste zijn verhaal doen. In zijn beschouwingen liet hij weten het moeilijk te vinden om met antwoorden te komen op vragen over de bezuinigingen in de zorg. “Want waarom moeten we snijden in de uren van de thuiszorg, terwijl er tegelijkertijd miljarden gaan naar de rijkste 10% van de bevolking bij de hypotheekaftrek en de zorgverzekeraars ook miljarden op hun bankrekening hebben staan?” Daarmee maakte hij voor veel mensen op de tribune een duidelijk punt.

Naast de coalitiepartijen stemde ook D66 met de voorstellen in. “Er zitten besluiten bij die ieder aan het hart gaan, maar de pijn wordt eerlijk verdeeld. Ook houden we als kleine gemeente ons bovengemiddelde voorzieningenniveau in stand”, vertelt Brouwer. De opdracht was niet eenvoudig. In totaal moet er op jaarbasis voor 1,8 miljoen euro bezuinigd worden. “En dat terwijl we de afgelopen jaren al ruim vier miljoen structureel hebben bezuinigd,” legt Brouwer uit, “Maar door te kijken naar waar nog bezuinigd kan worden, snijden in eigen vlees en een beperkte lastenverhoging geven we goede zorg, kunnen we blijven sporten, houden we de culturele voorzieningen in de lucht en blijven we investeren in de lokale economie.” De coalitiepartijen waren eensgezind in hun bijdragen.

Met de voorstellen van de oppositie was de SP ‘snel klaar’. “Het CDA meldde dat er geen keuzes worden gemaakt en dat enkele bezuinigingen boterzacht waren. Vervolgens kwamen ze met voorstellen die mensen nog meer in problemen brengen en juist geheel boterzacht waren. Ze wilden de bibliotheek bijna geheel weghalen en op het armoedebeleid besparen om dat te steken in groenonderhoud. Struiken voor mensen dus!” Ook voorstellen van de VVD en D66 om geld bij de Wmo weg te halen om minder op cultuur te bezuinigen vonden geen bijval. “Ten eerste is het vreemd om geld weg te halen bij zorg, terwijl dat hard nodig is. De bezuiniging op cultuur moet weliswaar goed ingevuld worden, maar is te halen door anders te gaan werken. En BBNu had het over wanbeleid, maar kwam helemaal niet met tegenvoorstellen. Erg simpel dus!” besluit Brouwer.