Actie voor behoud verpleeghuizen

6 november 2014

Actie voor behoud verpleeghuizen

Wijk bij Duurstede/Den Haag - Op zaterdag 8 november aanstaande komen zorgmedewerkers uit het hele land naar Den Haag. Ze roepen leden van de Eerste Kamer op: Stem niet in de met de Wet Langdurige Zorg. “Door deze wet zullen namelijk veel ouderen geen recht meer hebben op zorg en zullen veel banen in de zorg verloren gaan. Dat bleek deze week maar weer eens in de stad Utrecht, waar een groot deel van de thuiszorg wordt afgeschaft,” laat Elton Wollenberg van de SP in Wijk bij Duurstede weten.

Afgelopen weken hebben actieve FNV-leden en zorgmedewerkers duizenden handtekeningen opgehaald voor goede zorg. Ook deze handtekeningen worden aanstaande zaterdag aangeboden. “Het kabinet wil zorginstellingen sluiten omdat ouderen en gehandicapten langer thuis moeten blijven wonen. Maar tegelijkertijd wordt er ook op de zorg thuis fors bezuinigd. Dit betekent dat veel kwetsbare mensen hun zorg verliezen en veel werknemers in de zorg hun baan. Samen met de vakbonden en Wij zijn de Thuiszorg willen we laten horen dat deze plannen niet deugen en van de baan moeten. Daarom doen we ook vanuit Wijk mee en steunen we de actie,” aldus Wollenberg.

Actieve FNV-leden en anderen komen samen om te protesteren, maar ook om plannen voor de toekomst te maken. Mogelijk stemt de Eerste Kamer namelijk in met de tweede grote zorgwet (na de WMO, nu de Wet Langdurige Zorg). De FNV heeft al aangegeven niet te accepteren dat duizenden werknemers als gevolg van kabinetsbeleid hun baan verliezen en nog veel meer kwetsbare mensen hun zorg verliezen. Mogelijke vervolgacties zijn daarom aan de orde

De demonstratie begint met een samenkomst op het Spuiplein van 13.00 tot 15.00 uur. Daarna begint de tocht door Den Haag. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Elton Wollenberg: tel: 06-25550310.

Aanmelden voor gratis busvervoer kan via http://www.fnvvoorzorg.nl/forms/aanmeldformulier-8-november/