Veel handtekeningen voor open houden verzorgingshuizen

10 september 2014

Veel handtekeningen voor open houden verzorgingshuizen

Wijk bij Duurstede - De SP heeft ruim 45.000 handtekeningen ingezameld als protest tegen de sluiting van verzorgingshuizen en het gedwongen langer thuis wonen van ouderen. Op woensdag 10 september werden de handtekeningen overhandigd aan staatssecretaris Van Rijn. Ook de Wijkse SP deed mee. “In Wijk bij Duurstede zetten ruim 600 inwoners hun handtekening omdat ze het niet eens zijn met de plannen om 800 van 1300 verzorgingshuizen in Nederland te sluiten,” laat Elton Wollenberg van de plaatselijke SP weten.

Ongeveer 100.000 ouderen in Nederland wonen in een verzorgingshuis waar ze veilig wonen en goed verzorgd worden. “Vanwege de bezuinigingen moeten ouderen in verzorgingshuizen gedwongen verhuizen. Of ze komen het verzorgingshuis niet meer in en komen vele maanden en soms zelfs enkele jaren op een wachtlijst te staan . Zo ga je niet met de mensen om die dit land hebben opgebouwd. Ook in Wijk bij Duurstede waren eigenlijk alle mensen die we spraken het daarover eens,” aldus bestuurslid Elton Wollenberg.

Bij de overhandiging van de handtekeningen in het gebouw van de Tweede Kamer waren een aantal Wijkse SP-ers aanwezig, waaronder de bestuursleden Elton Wollenberg en Henk Huisman en het raadslid Sjoerd Uitslag.

“Ongeveer 100.000 ouderen in Nederland wonen in een verzorgingshuis. Vanwege de bezuinigingen moeten ouderen in verzorgingshuizen gedwongen verhuizen. Of ze komen er niet meer in, terwijl zij die geborgenheid en zorg juist nodig hebben. Dat zien we hier ook bij het zojuist vernieuwde Ewoud & Elisabeth Gasthuis. Dat pikken wij niet”, laat Henk Huisman weten.

“Dat betekent dat deze mensen verplicht langer thuis moeten blijven wonen, terwijl dat eigenlijk niet meer gaat en er ook fors bezuinigd wordt op de thuiszorg. Duizenden zorgmedewerkers verliezen hun baan. Hun werk wordt door het kabinet te grabbel gegooid. Wij zeggen daarom nee tegen de gedwongen verhuizingen en afbraak van de ouderenzorg. Ouderen verdienen beter!” vult het raadslid Sjoerd Uitslag hem aan.