h

Nieuw afvalbeleid bij problemen tussentijds aanpassen

28 september 2014

Nieuw afvalbeleid bij problemen tussentijds aanpassen

Wijk bij Duurstede - Het afvalbeleid is bij de komende raadsvergadering onderwerp van gesprek. Vooral de invoer van een derde container, een blauwe voor plastic, doet menig wenkbrauw fronsen. “Als SP zijn we voorstander van het zo goed mogelijk scheiden van de afvalstromen. Maar we moeten ook kritisch volgen of we dat met een derde container daadwerkelijk makkelijker maken. Vandaar dat we graag een meldpunt en evaluatiemoment willen”, legt raadslid Sjoerd Uitslag namens de socialisten uit. Hij dient hiervoor bij de vergadering een motie in.

De gemeente kan ten opzichte van veel andere gemeenten op het punt van afvalscheiding nog een verbeterslag maken. Uit de voorbespreking is gebleken dat een scheiding van afvalstromen zowel goed is voor het milieu als de inwoners. “Het levert namelijk ook een financieel voordeel op voor de inwoners van enkele tonnen in totaal. Dat scheelt in deze tijd van bezuinigingen”, vindt Uitslag.

Maar de socialist ziet ook haken en ogen. De invoering van een nieuwe container kan, in combinatie met het minder vaak ophalen van het restafval, ook problemen opleveren voor huishoudens. De SP voorziet bijvoorbeeld bij grotere gezinnen overvolle containers, omdat de ophaaltermijn  sterk opgerekt wordt. Uitslag; “Dit kan leiden tot overlast. Bovendien hebben mensen met een kleine, of helemaal geen tuin wellicht geen ruimte om een extra container op te stellen. Voor de binnenstad en voor flats wordt een uitzondering gemaakt. Maar dit speelt wellicht ook in andere wijken. Vandaar dat wij willen dat er soepel met het nieuwe afvalbeleid wordt omgegaan zodat problemen snel kunnen worden aangepakt. Wellicht is het mogelijk om de eerste periode als experiment in te richten.”

Er is volgens de SP-er bij de beschikbare middelen voor het afvalbeleid ook een financiële reserve beschikbaar. “Vandaar dat wij het college oproepen om bij problemen op een zo kort mogelijke termijn in te grijpen. Door een meldpunt in te stellen via bijvoorbeeld een speciaal mailadres, kunnen klachten en problemen snel worden opgespoord en aangepakt.  De binnengekomen meldingen kunnen bovendien meteen worden meegenomen in een evaluatie van het beleid, zodat straks niemand in de troep of de stank komt te zitten”, eindigt Uitslag.

Reactie toevoegen

U bent hier