Zonnepanelen bij Revius en Bosscherwaarden?

8 juni 2014

Zonnepanelen bij Revius en Bosscherwaarden?

Wijk bij Duurstede - Op woensdagavond 18 juni is iedereen weer welkom bij het Wijkse Energie Café. Deze avond wordt georganiseerd door de EigenWijkse Energie Coöperatie (EWEC).  “Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen over lokale duurzame energieopwekking te melden. Zo worden er presentaties gegeven over de mogelijkheden van het plaatsen van zonnepanelen bij het Reviuslyceum en de Bosscherwaarden”, vertelt Henriëtte Sanders.

Sanders is naast lid van de SP ook bestuurslid van EWEC. “Het belooft weer een afwisselend en informatief Energiecafé te worden met voldoende ruimte voor vragen en onderlinge uitwisseling”, vertelt zij.

Ruud de Bruijne van e-Decentraal, is de voorzitter van de avond. Hij is secretaris van de landelijke vereniging van decentrale duurzame energie. Samen met EWEC-voorzitter Henk Muis neemt hij de bezoekers mee in de mooie ontwikkeling bij de Bosscherwaarden. “We willen daar van een steenoven naar een zonfabriek gaan. Waarbij straks de Wijkse inwoner zelf kan investeren in zonnepanelen op het grote zuidelijke dak van de voormalige steenfabriek”, legt Sanders uit. Irma Bakker van het Utrechts Landschap, eigenaar van het gebied, is aanwezig om vragen te beantwoorden.

De EigenWijkse Energie Coöperatie heeft enige tijd geleden ook het initiatief genomen om met het Revius in gesprek te gaan over zonnepanelen op het dak van de school. De verantwoordelijk bestuurder van de CVO-groep, Stan Poels, is gevraagd toelichting te geven.

Verder komt de directeur particulieren van Rabobank Kromme Rijnstreek, de heer Oetse Wijma, naar het Energiecafé. Hij geeft informatie over het duurzaamheidsfonds voor particulieren.

Tenslotte zal de nieuwe wethouder voor duurzaamheid en energie, Hans Marchal, aan de tand gevoeld worden over hoe de gemeente omgaat met duurzaamheid.

Aanmelden voor het café hoeft niet. Op de website, www.eigenwijkseenergiecooperatie.nl , vindt u meer informatie. De avond wordt gehouden in theatercafé Calypso, Markt 4 in Wijk bij Duurstede en begint om 20.00 uur.