Brandbrief SP over grote daling zorgbijdrage

10 juni 2014

Brandbrief SP over grote daling zorgbijdrage

Wijk bij Duurstede - De regering van VVD en PvdA brengt de zorgverlening in Wijk bij Duurstede in gevaar. Dat zegt Jeroen Brouwer, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad. De partij heeft een ‘brandbrief’ geschreven aan de Tweede en Eerste Kamer. De grootste fractie in de Wijkse gemeenteraad maakt zich ernstig zorgen over de steeds sterk wisselende bedragen die vanuit Den Haag worden toegekend voor de overgang van de zorgtaken naar de gemeenten. “Met deze Haagse wispelturigheid kan geen enkele gemeente, groot of klein, fatsoenlijk haar werk doen,” laat Brouwer weten.

Naar de mening van de SP is er in de gemeente de afgelopen tijd hard gewerkt om de grote veranderingen in de zorg in goede banen te leiden. Ook zijn de reeds aangekondigde bezuinigingen doorgerekend en voor een groot deel verwerkt. “Door anders te werken, kleinschaliger, lokaal waar het kan, een loket dat nauw samenwerkt met het vrijwilligerssteunpunt, mantelzorgondersteuning en andere organisaties, met een signaleringsnetwerk en nogmaals: vooral in goed overleg met de mensen om wie het gaat, hebben we al veel bereikt,” legt Brouwer in de brief uit.

Volgens hem zijn diverse zaken zo goed mogelijk doorgerekend, maar blijkt sinds een week uit de zogenoemde mei-circulaire van het rijk dat de gemeente maar liefst opnieuw 1,8 miljoen euro moet inleveren: “Dat is als een bom ingeslagen. We kunnen als gemeente weer helemaal van vooraf aan beginnen met het doorrekenen en begroten. En dan hebben we ook nog te maken met de nog steeds niet opgehelderde grote verschillen tussen de inkomsten en uitgaven bij de jeugdzorg hier in de regio. Hij vraagt zich af of de rijksoverheid de belangen van gemeenten, zorgpartijen en zorgvragers wel serieus neemt.”

De SP-fractie in Wijk bij Duurstede roept haar partijgenoten in Den Haag op om de minister en staatssecretaris ter verantwoording te roepen. “Laat hen komen met cijfers die kloppen en op de praktijk zijn gestoeld en niet elke paar maanden met gegevens die geheel anders zijn. En zorg voor een goede overgangsperiode waarbij gemeenten een beroep kunnen doen op de benodigde middelen als blijkt dat er toch grote verschillen zijn tussen gemeenten vanwege historie of een geheel andere bevolkingssamenstelling,” is de heldere oproep van Brouwer en zijn fractiegenoten.