Jaarrekening gemeente is sluitend

14 mei 2014

Jaarrekening gemeente is sluitend

De jaarrekening 2013 van de gemeente Wijk bij Duurstede is sluitend. Het resultaat is € 1.155 voordelig. Ook de reserves en voorzieningen zijn gestegen. “Dit laatste vooral vanwege het resultaat bij de Wmo, de zorgtaken die we uitvoeren. Al met al is het heel mooi dat we de bezuinigingen hebben gehaald en in deze moeilijke financiële tijden dit resultaat hebben geboekt”, laat SP-wethouder Jan Burger weten. Hij draagt daarmee het financieel beleid netjes over aan zijn nieuwe collega Hans Marchal.

Overschot Wmo

Het afgelopen jaar is er ruim € 330.000 toegevoegd aan de bestemmingsreserve Wmo. De raad heeft namelijk besloten om het jaarlijks saldo van tekort of overschot ten laste dan wel ten gunste te laten komen van deze reserve. Bij de uitvoering van Wmo-beleid is een fors voordeel behaald door in te zetten op de ‘kanteling’: door waar mogelijk gebruik te maken van voorliggende en lokale voorzieningen. Daarbij wordt de kwaliteit van de zorg door cliënten hoog gewaardeerd.

Veel woningen opgeleverd

“In totaal werden in 2013 in onze gemeente 183 woningen opgeleverd. Ook dat is een prima resultaat. Met name in landelijk perspectief bezien”, vertelt Burger. In 2013 zijn met name woningen gereed gekomen in de projecten: De Engk, Steenstraat, De Geer II, Hoogstraat, De Kamp en Oranjehof.

Besparingen zijn vooral gehaald door het stimuleren van zelfbeheer, op personeelskosten en door verkoop van snippergroen en onroerend goed. Dat laatste leverde € 900.000 op.

Geïnvesteerd werd er door het besluit voor een nieuwe brede school voor basisonderwijs in De Horden. Ook is met Stichting Wijksport en sportverenigingen hard gewerkt aan de voorbereidingen voor een nieuwe sporthal op Mariënhoeve. Tevens heeft in 2013 de Stichting WijknogLeuker de exploitatie van de Gravenbol overgenomen en is het project Citymarketing gestart.

Nieuwe taken gemeente

Veel tijd is er in 2013 gegaan naar de voorbereiding van de drie grote transities: de participatiewet, de overgang van AWBZ-taken naar de Wmo en de jeugdzorg. “Allemaal taken waar de gemeente vanaf volgend jaar verantwoordelijk voor is. Uitgangspunt is en blijft dat we de zorg op een goed niveau leveren en tegelijkertijd weten te besparen, omdat we van het rijk fors minder geld krijgen. De hoofdlijnen van het beleid zijn vastgelegd. Samen met de betrokken mensen en partijen gaan we dat nu uitwerken”, besluit Burger.