“Kom in actie tegen sluiting verzorgingshuizen”

5 april 2014

“Kom in actie tegen sluiting verzorgingshuizen”

Wijk bij Duurstede - “Het zijn de ouderen die dit land na de oorlog met hard werken hebben opgebouwd. En toen waren de lonen écht niet hoog. Daarom roep ik op: Kom in actie tegen de sluiting van verzorgingshuizen!” Met die woorden maakt SP-raadslid Hans Pouw duidelijk hoe hij tegenover het besluit van het kabinet staat om enkele honderden verzorgingshuizen te sluiten. “Ook hier in Wijk hebben we daar veel last van,” laat Pouw weten.

Ongeveer 100.000 ouderen in Nederland wonen in een verzorgingshuis. Het kabinet wil 800 van de 1.300 verzorgingshuizen sluiten. Vanwege de bezuinigingen moeten duizenden ouderen in verzorgingshuizen nu gedwongen verhuizen. “Ze wonen daar veilig en worden doorgaans goed verzorgd. Bijvoorbeeld hier in ons nieuwe Ewoud & Elisabeth Gasthuis. Ook daar is nu leegstand, omdat ouderen niet meer opgenomen mogen worden. Aan de andere kant krijgen we als partij steeds meer signalen van ouderen hier die op de wachtlijst van het gasthuis geplaatst worden en die gedwongen thuis moeten blijven terwijl ze erg veel zorg nodig hebben. Het is gewoon niet uit te leggen,” aldus het SP-raadslid.

Bovendien verliezen veel zorgmedewerkers hun baan. “We proberen in onze gemeente een goed zorgbeleid op te zetten, met aandacht voor de hulp die mensen thuis nodig hebben. Tevens willen we graag zo zorgvuldig mogelijk om gaan met de belangen van de werknemers in de zorg. Nu wordt het werk van medewerkers in de verzorgingshuizen door dit regeringsbeleid gewoon te grabbel gegooid. Dat mogen we niet laten gebeuren,” laat de strijdbare Pouw weten.

De SP is een ansichtkaartenactie gestart tegen de opheffing van de verzorgingsplaatsen. Met deze kaarten wordt de komende tijd in verzorgingshuizen en op straat actie gevoerd. Alle kaarten worden bezorgd bij de regering. Een digitale handtekening kan hier gezet worden. Ook kan men contact opnemen met de SP-afdeling via nummer: 06 25063687. De SP wil verder met vakorganisaties, zorginstellingen en andere partijen de krachten bundelen om het kabinetsbeleid van tafel te krijgen.

Geen opheffing verzorgingsplaatsen!