Tijdelijke contracten BIGA zorgen voor problemen

6 maart 2014

Tijdelijke contracten BIGA zorgen voor problemen

Wijk bij Duurstede - Er dreigt geen ontslaggolf bij BIGA. Maar er is wel grote onzekerheid bij werknemers die een tijdelijk contract hebben. “Bij zo’n 50 medewerkers van BIGA lopen dit jaar de contracten af en veel gemeenten weten nog niet of ze die gaan verlengen. Dit vanwege de risico’s bij de nieuwe participatiewet,” antwoordt wethouder Jan Burger op vragen van SP-raadslid Hans Pouw.

Het bestuur van de RDWI (Regionale Dienst Werk en Inkomen) heeft van BIGA het verzoek ontvangen om alle tijdelijke arbeidscontracten te verlengen. Het college van burgemeester en wethouders in Wijk bij Duurstede wil dat wel. “Echter, we zien dat andere gemeenten besluiten dat niet te doen. Dit komt door de onduidelijkheid over de financiële effecten van de Participatiewet die op 1 januari aanstaande moet ingaan. Deze risico’s worden nu voor de gehele regio in beeld gebracht,” staat er in het antwoord van de wethouder te lezen.

Jan Burger verwacht geen ‘ontslaggolf’ bij WSW-bedrijven als de BIGA. Wel zullen na invoering van de participatiewet mensen minder gemakkelijk instromen. “Het gaat dan om mensen die zijn aangewezen op beschut werk. Voor mensen die reeds werkzaam zijn bij een WSW-bedrijf verandert er niet zoveel. Wel zal worden gekeken of medewerkers zoveel mogelijk lokaal dan wel bij reguliere bedrijven aan het werk kunnen worden geholpen,” legt de wethouder uit.

Burger laat nog weten dat hij via het bestuur van de gemeenschappelijke regeling onrust, onzekerheid en ontslagen wil voorkomen. Hij vertelt dat een ‘overgangsregeling’ ook een mogelijkheid is. De problemen rond het verlengen van de tijdelijke contracten zijn volgens hem bovendien geen lokale of regionale kwestie.

Daar is SP-raadslid Hans Pouw het mee eens: “Wij hebben daarom onze Tweede Kamerfractie op de hoogte gebracht en gevraagd er eveneens wat mee te doen.”

Binnenkort praat het raadslid met de BIGA over de kwestie en hij is duidelijk over wat hij vindt: “Het gaat om mensen die al een aantal jaren geleden gekeurd zijn en sinds 2012 een baan hebben. Ze functioneren prima, maar alleen omdat ze eerst drie tijdelijke contracten aangeboden krijgen en gemeenten geen risico willen lopen, dreigen ze de dupe te worden. Dat kan dus niet!”