Te weinig aandacht voor gebruikers Nieuwe Schakel

15 maart 2014

Te weinig aandacht voor gebruikers Nieuwe Schakel

Wijk bij Duurstede - “Het is mooi dat er een ontwikkelaar is die straks woningen gaat bouwen op het terrein van het garagebedrijf en tankstation Van Kerkhof. Dan krijg je een bericht waarin de wethouder, de gedeputeerde, de onwikkelaar en anderen trots hun verhaal doen. En ‘s avonds bellen de verenigingen van de Nieuwe Schakel die zich niet serieus genomen voelen en het maar moeten uitzoeken. Daar baal ik enorm van,” aldus SP-raadslid Jan Oechies.

Ook hij is voorstander van het verplaatsen van het garagebedrijf Van Kerkhof aan de Zandweg. “Het is heel goed dat er op die plek woningen komen. Dat maakt het veel aantrekkelijker. Maar bij dit soort projecten gaat het er ook om dat alle betrokkenen gehoord worden en met hen wordt meegedacht over de beste oplossingen,” laat Oechies weten.

Hij doelt daarmee op de gebruikers van de Nieuwe Schakel, de oude brandweergarage, direct naast het garagebedrijf. Het gaat om bijvoorbeeld modelspoorwegbouwers en biljarters. Die verenigingen hebben te horen gekregen dat zij zo spoedig mogelijk moeten vertrekken uit het gebouw om ook daar woningbouw mogelijk te maken.

“Ik zou het nou eens leuk vinden om een persbericht te lezen dat begint met de belangen van de mensen die er direct bij betrokken zijn. Dat ze graag meewerken aan het project en goed geholpen zijn door de gemeente. Maar dat zit er dus niet in. Hetzelfde was nog onlangs aan de orde bij de mensen in Langbroek bij de planvorming rond Nieuw Domensteyn, of bij de bouwplannen aan de Oeverstraat. Waarom gaat het bij zoveel projecten van deze CDA-wethouder niet goed?” vraagt het raadslid zich af.

De SP verwacht van het college dat er alsnog serieus gekeken wordt naar de belangen van de gebruikers van de Nieuwe Schakel en mogelijkheden voor andere huisvesting. Daar is nog ruim een jaar de tijd voor, want pas na de verplaatsing van het garagebedrijf start de woningbouw op deze plek.

De partij wil verder weten of er bij de bouw van de woningen en de andere werkzaamheden nog werk voor Wijkse (onder)aannemers in het verschiet ligt en heeft daarover eveneens een vraag gesteld. “Ook dat zit me dwars. Deze wethouder van economische zaken heeft te weinig oog voor het binnenhalen van werk voor lokale bedrijven,” besluit Oechies.