Een goed zorgbeleid met minder kosten

9 maart 2014

Een goed zorgbeleid met minder kosten

Wijk bij Duurstede - Het Wijkse college presenteerde deze week een overzicht met een aantal grote posten die van belang zijn voor de jaarrekening en de lopende begroting. “Daaruit blijkt dat financieel gezien de zaak goed op de rails staat. Maar opvallend is vooral dat we hier een goed gewaardeerd en sociaal zorgbeleid, WMO, neerzetten waarbij de kosten in de hand worden gehouden,” aldus SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

Uit de voorlopige doorrekeningen blijkt dat er in 2013 een bedrag van 330.000 euro is bespaard op de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). “Hoe we dat doen? Met een mooi woord heet dat de kanteling. Bijvoorbeeld investeren in levensloopbestendig bouwen, dat leidt tot minder woningaanpassingen. Of inzetten op hergebruik en het delen van hulpmiddelen. Daarnaast leidt samenwerking en de inzet van vrijwilligersorganisaties tot besparingen,” legt wethouder Jan Burger uit, die ook de komende jaren een voordeel verwacht.

Dat laatste is positief omdat vanaf 1 januari 2015 het rijk met een forse bezuiniging op de huishoudelijke hulp komt. De SP-wethouder is duidelijk over hoe hij deze ziet: “Mensen die zorg nodig hebben, moeten goede zorg krijgen. Ik ben er geen voorstander van om huishoudelijke hulpen massaal te ontslaan en te vervangen door schoonmaakdiensten, zoals sommige gemeenten doen. We besparen door slimmer te werken en zorg lokaal te organiseren, voorzieningen delen, enzovoorts”, aldus Burger die samen met de WMO-adviesraad en andere betrokken organisaties verder werkt aan plannen om de bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen.

Volgens Brouwer laat het college bij de WMO zien zaken onder controle te hebben. “Dit is het zorgbeleid zoals wij als SP dat graag zien. Op basis van solidariteit, goed luisteren naar betrokkenen, samenwerken en aan de slag gaan. Bovendien wordt door hulpvragers dit beleid hoog gewaardeerd. Ik ben er trots op dat we een voorbeeld zijn voor veel andere gemeenten,” meent hij.

De overschotten komen volgens raadsafspraak ten goede aan de reserve van de WMO. De gemeenteraad bekijkt nog hoe hoog deze buffer moet zijn. “Daarnaast wordt waarschijnlijk een deel van het geld besteed aan nieuwe zorgprojecten en het versterken van mantelzorgondersteuning en vrijwilligerswerk. Maar ook het goed indiceren van nieuwe zorgvragers vanwege de overgang van AWBZ-taken naar gemeenten”, blikt Burger vast vooruit.