Veel intresse voor Wijks AED-project

28 februari 2014

Veel intresse voor Wijks AED-project

Wijk bij Duurstede - Er is veel belangstelling voor de werkwijze van de Stichting AED HartstikkeNodig. Dat bleek tijdens een goed bezochte bijeenkomst afgelopen maandag over inzet van vrijwillige hulpverlening bij hartfalen. Vertegenwoordigers van diverse gemeenten en afgevaardigden van organisaties als EHBO, brandweer, Rode Kruis en andere organisaties uit de regio waren aanwezig om te horen hoe in Wijk bij Duurstede de vrijwillige hulpverlening is opgezet en werkt.

De 200 vrijwilligers van AED HartstikkeNodig zijn aangesloten op het systeem van Hartslag Nu. Bij een melding op de 112-alarmcentrale worden deze vrijwilligers ingezet op het moment dat er een melding wordt gedaan van hartfalen. Omdat letterlijk ‘iedere minuut telt’ wordt door de getrainde vrijwilligers hulp verleend, terwijl de ambulance onderweg is. Daarmee stijgen de overlevingskansen en is de kans op herstel groter. Op dit moment is de gemeente Wijk bij Duurstede nog als enige gemeente in de provincie Utrecht aangesloten op het systeem.

“Sinds maart 2013 zijn onze vrijwilligers aangesloten op de alarmcentrale en worden zij ingezet. En met succes. Het is de bedoeling dat het systeem wordt uitgerold over de hele provincie. De werkwijze hier geldt daarbij als voorbeeld,” vertelt Jan Oechies, SP-raadslid en voorzitter van de stichting.  “Omdat er regelmatig vragen komen vanuit andere gemeenten, is besloten deze informatiebijeenkomst samen met AED HartstikkeNodig, de regionale ambulancedienst RAVU en Hartslag Nu te organiseren. En dat is dus een succes gebleken. De bedoeling is dat zoveel mogelijk gemeenten straks op de alarmcentrale zijn aangesloten,” voegt SP-wethouder Jan Burger daaraan toe.