Binnenkort zonnepanelen op gemeentehuis

7 februari 2014

Binnenkort zonnepanelen op gemeentehuis

Wijk bij Duurstede - Deze week heeft de gemeente Wijk bij Duurstede een contract getekend met Volt4U voor het plaatsen van zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis. SP-raadslid Jan Oechies kwam een half jaar geleden met het initiatiefvoorstel voor plaatsing en is zeer verheugd: “Hiermee geven we als gemeente het goede voorbeeld. Daarnaast is het prachtig dat een lokaal bedrijf ermee aan de slag gaat.”

In het kader van de opgave om te komen tot een energie-neutrale gemeente is het volgens de SP noodzakelijk om daar waar mogelijk te investeren in de opwekking van ‘groene energie’. Investeren in zonne-energie is daarbij volgens Oechies van groot belang.

De installatie van de zonnepanelen op het gemeentehuis zal plaatsvinden in mei van dit jaar. Het betreft ruim negentig hoge kwaliteit panelen met een totaal vermogen van 23.000W. Dat is het totale stroomverbruik van zo’n vijf huishoudens. “Daarmee worden we dus weer een stukje groener en duurzamer. En we hopen natuurlijk dat meer bedrijven en inwoners ons voorbeeld zullen volgen,” laat de SP-er tenslotte nog weten.

Ook Henriëtte Sanders is enthousiast over de zonnepanelen op het gemeentehuis. Zij is bestuurslid en mede-oprichter van de EigenWijkse Energie Coöperatie (EWEC): “Ik ben blij dat de voorstellen van de SP ondersteuning kregen in de raad en bij het college en dat er nu echt zonnepanelen op het gemeentehuis komen.” Vanuit EWEC wordt er overigens op dit moment gewerkt aan twee andere projecten. Zie daarvoor de website van EWEC.