Verkeersrapport aangeboden aan college

19 januari 2014

Verkeersrapport aangeboden aan college

Wijk bij Duurstede - De afgelopen maanden heeft de SP inwoners van Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede gevraagd naar de verkeerssituatie in hun omgeving. De SP-ers vroegen hen wat zij als onveilige plekken ervaren en wat zij daarbij als oplossing zien. “Vele tientallen vragenlijsten zijn telkens in de winkelcentra, de Dorpsstraat Cothen en bij het sportcomplex van SVL in Langbroek ingevuld. De reacties geven een goed beeld van de problemen die bij verkeersveiligheid spelen,” aldus bestuurslid Elton Wollenberg. Het rapport is aangeboden aan het college.

Tijdens het invullen van de vragenlijsten horen de SP-ers regelmatig opmerkingen over verkeersgedrag zoals te hard rijden, fout parkeren en fietsen op de stoep. Handhaving is volgens veel mensen ook een punt van aandacht en verschillende deelnemers aan het onderzoek stellen voor om zogenoemde ‘rode kaarten acties’ te houden om medeweggebruikers te wijzen op ‘ongepast’ gedrag.

In Cothen gaan de reacties vooral over de Dorpsstraat. Deze is bij de winkels te smal en er is overlast van bevoorrading door vrachtwagens. Ook het gebrek aan parkeerplaatsen zorgt voor onveilige situaties. “De maatregelen die men noemt zijn verbreding van de Dorpsstraat, maar ook het realiseren van schuine (oprijdbare) stoepranden en meer parkeerplaatsen,” legt Wollenberg uit. ‘Wees daarbij wel zuinig op de boomgaard’ en ‘Zorg voor snelheidsremmende maatregelen’ zijn ook regelmatig genoemde opmerkingen van de Cothenaren. In Langbroek gaan vrijwel alle ingevulde formulieren over de kruising van de provinciale weg (N227) met de Langbroekerdijk. Deze is onoverzichtelijk, auto’s rijden er te hard en fietsers kunnen nauwelijks veilig oversteken.

In Wijk bij Duurstede worden de kruising en de bocht bij de Steenstraat en Zandweg heel vaak genoemd. De oversteekplaats voor fietsers wordt als gevaarlijk ervaren. “Fietsers rijden hier regelmatig aan de verkeerde kant van de weg. Bij de kruising met de Veldpoortstraat steken veel voetgangers en fietsers over. Men oppert om de voorrang te benadrukken met duidelijke borden en een fietsoversteekplaats te maken,” legt Wollenberg uit. Daarnaast worden vooral de kruisingen Zandweg/Frankenweg en Steenstraat/Hordenweg en de rotonde bij het nieuwe Reviuslyceum als plekken genoemd die aandacht vragen. “Die laatste rotonde ligt er nog niet zo lang. Maar het ontbreken van een voetpad en de onoverzichtelijkheid zijn hier het probleem”, besluit Wollenberg.

De SP overhandigt het rapportaan het college en gaat de komende maanden hier politiek aandacht voor vragen. Daarnaast zal de partij ook met bijvoorbeeld Veilig Verkeer Nederland, (VVN) contact opnemen. “Dat is toch een organisatie die vanuit de praktijk problemen aanpakt. Die ervaring kunnen we vast gebruiken. Vooral omdat ook overal wel blijkt dat onveilige situaties ontstaan door menselijk gedrag, de mentaliteit. Om die te veranderen is meer dan een paaltje of handhaving nodig. Goed om dat dan eens met kenners op te nemen”, eindigt Wollenberg.

Het verkeersrapport is hier te lezen.