Tweede Kamerlid Renske Leijten bezoekt Wijk bij Duurstede

18 januari 2014

Tweede Kamerlid Renske Leijten bezoekt Wijk bij Duurstede

Wijk bij Duurstede - Er speelt veel op het gebied van de zorg. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) stelde afgelopen vrijdag vast dat er onvoldoende draagvlak is bij de gemeenten voor het zorgakkoord. De Tweede en de Eerste Kamer buigen zich binnenkort over de voorliggende plannen. Tweede Kamerlid Renske Leijten van de SP bezoekt deze periode een aantal gemeenten om te horen en te zien hoe de ontwikkelingen in de praktijk er aan toegaan. Aanstaande vrijdag bezoekt zij Wijk bij Duurstede.

Renske Leijten spreekt met partijgenoot en wethouder Jan Burger, ambtenaren en bezoekt verschillende instellingen en organisaties. Zij legt werkbezoeken af aan AED HartstikkeNodig, Hospice Duurstede, NoggesEnMeer,  het Wmo-loket, Binding en het Ewoud & Elisabeth Gasthuis. In het gasthuis spreekt zij met vertegenwoordigers van Quarijn, de Rode Loper en Buurtzorg. Daar wordt het werkbezoek vervolgens afgesloten met een ‘open maaltijd’ met afgevaardigden van zorgvragers, zorgverleners en de adviesraad.

Volgens wethouder Burger kan de gemeente met het werkbezoek laten zien wat er mogelijk is bij het vernieuwen van de zorg, maar ook waar de problemen liggen. “Bij de overgang van de dagbesteding en opvang naar de gemeenten lopen we grote risico’s. Het gaat om heel veel geld. Maar ook willen we dat het overgangsrecht van hulpvragers netjes geregeld is en instellingen de kans krijgen om fatsoenlijk met de nieuwe situatie en de bezuinigingen om te gaan,” legt hij uit.

Afgelopen week bleek dat een ruime meerderheid van de gemeenten het zorgakkoord van het kabinet afwijst. Juist ook vanwege genoemde risico’s.  De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt dat het kabinet met aanvullende maatregelen moet komen om de gemeenten tegemoet te komen.

De gemeenteraad van Wijk bij Duurstede verwierp eveneens met een motie het akkoord. In een uitzending van actualiteitenprogramma Nieuwsuur kwam wethouder Jan Burger nog kort aan het woord om een toelichting te geven op het tegen stemmen van zoveel gemeenten.