Tweede Kamerleden onder de indruk

25 januari 2014

Tweede Kamerleden onder de indruk

Wijk bij Duurstede - Afgelopen vrijdag waren de Tweede Kamerleden Renske Leijten en Henk van Gerven van de SP in Wijk bij Duurstede. Aangezien Renske binnen afzienbare tijd moeder wordt, was ook haar vervanger Tjitske Siderius aanwezig.

SP-kamerleden Henk van Gerven en Renske Leijten bij NoggesEnMeer

De Wmo en de ontwikkelingen in de zorg waren het thema. De Tweede Kamer spreekt binnenkort over de overgang van zorgtaken naar de gemeenten. Een ruime meerderheid van de gemeenten, waaronder Wijk bij Duurstede, heeft zich onlangs uitgesproken tegen die overdracht. De bezuinigingsopdracht is volgens de gemeenten te hoog en brengt veel hulpvragers en organisaties in de problemen.

Renske Leijten en Tjitske Siderius

De kamerleden bekeken het project AED HartstikkeNodig, bezochten Binding, het Wmo-loket, de Hospice en NoggesEnMeer. Wethouder Jan Burger vergezelde hen met enkele partijgenoten uit de afdeling en aan het eind van de dag waren ze te gast in het Ewoud & Elisabeth Gasthuis. Daar spraken ze met vertegenwoordigers van de zorgorganisaties QuaRijn, Buurtzorg en De Rode Loper.

Henk van Gerven bij NoggesEnMeer

“Ik ben onder de indruk van wat er allemaal wordt en is opgepakt in Wijk bij Duurstede. Over de manier waarop de gemeente luistert naar zorgvragers en er wordt samengewerkt. Het is goed om te zien dat de Wmo sociaal wordt uitgevoerd in Wijk bij Duurstede. De SP aan het roer maakt het verschil. Daaruit zijn heel mooie projecten ontstaan en wordt veel geld bespaard. Maar het is ook duidelijk dat er zorgen bestaan. Over de leegstand in het Ewoud & Elisabeth Gasthuis vanwege de nieuwe wetgeving, terwijl er aan de andere kant gewoon wachtlijsten zijn voor mensen die moeten worden opgenomen. Over de toenemende werkdruk in de thuiszorg en de angst voor een ontslaggolf,” aldus Renske Leijten. De Tweede Kamerleden zullen de ervaringen uit Wijk bij Duurstede en andere gemeenten meenemen en inbrengen in de komende debatten over de nieuwe zorgwetgeving.