SP vraagt aandacht voor communicatie

20 oktober 2013

SP vraagt aandacht voor communicatie

Wijk bij Duurstede – De samenleving is vol op in beweging. De gemeente is bijna structureel bezuinigingen aan het verwerken, waardoor voorzieningen onder druk staan. “In de raad hebben we daar schoorvoetend goedkeuring voor gegeven, maar wel met de opdracht om bewoners bij beleid te betrekken. We krijgen nu echter steeds meer klachten over een gebrekkige communicatie. Daar willen we dan ook aandacht voor”, aldus SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer vast.

De laatste weken valt het de SP op dat er bij verschillende onderwerpen, van diverse organisaties en inwoners vragen komen over communicatie. “Of het nu gaat over groenverkoop, heggen of hagen, kappen van bomen, verkoop van gebouwen, bestemmingsplannen; inwoners voelen zich te vaak genegeerd. We snappen dat het zaken zijn die voortkomen uit door de raad gemaakte afspraken. Maar de raad vraagt hierbij ook om duidelijke, heldere, transparante communicatie naar betrokkenen toe. Dat ontbreekt soms totaal”, concludeert Brouwer.

De SP-er merkt dat ook andere politieke partijen hier op verschillende momenten wel eens vragen hebben. “Vragen over hoe en wanneer te communiceren, competenties van betrokken personen, proactief werken enzovoorts komen hierbij terug. Neem bijvoorbeeld de voorbespreking over handhaving waar partijen vraagtekens zetten bij de aanwezige capaciteiten als het gaat om communicatie om mensen goed te woord te staan.”

In een tijd waar de gemeente, met de raad voorop, meer en meer vraagt van inwoners, is communicatie en een goede bejegening van enorm belang. Voorkomen is volgens Brouwer beter dan genezen. “Liever een lang traject waar betrokkenen een goed gevoel bij hebben, dan lange halen om snel thuis te zijn, maar waarbij er aan de achterkant rechtszaken terugkomen. Juist nu er door zo veel opgelegde bezuinigingen zijn, moet daar meer aandacht voor zijn. De vele goede dingen, raken nu ondergesneeuwd door de minder goede.”

Het werken naar een regiegemeente, met een kleinere overheid, vraagt veel van iedere betrokken inwoner. “Maatschappelijke gevoeligheden moeten we dan wel inzien. Als daar geen vaardigheden voor zijn, moet je die trainen. Anders zijn we straks een regisseur zonder camera, zonder belichting, zonder schmink enzovoorts. Misschien lopen we met deze vragen al vooruit op de door het college reeds opgezette bijeenkomst over de toekomst, of zijn deze vragen hier een onderdeel hiervan. Maar gezien de vele kwesties die echter nu spelen, moeten we nu al zorg dragen voor een goede communicatie”, eindigt Brouwer.