Meer bouwplannen voor betaalbare woningen

4 oktober 2013

Meer bouwplannen voor betaalbare woningen

Wijk bij Duurstede - “Creatief zijn, meer duurzaam bouwen en kleinere, betaalbare huizen. We kunnen in Wijk bij Duurstede woningen bouwen tussen de 100.000 en 140.000 euro. Zo kunnen we de woningmarkt vlot proberen te trekken,” aldus concludeerde SP-afdelingsvoorzitter Frans van der Tol. De bijeenkomst die zijn partij over bouwen voor starters organiseerde trok zo’n 60 bezoekers en die waren het daar helemaal mee eens.

“Ondanks de verhuurdersheffing en andere rijksmaatregelen laten onze woningcorporaties zich niet afschrikken. Zo was er de afgelopen maand maar liefst driemaal een feestje vanwege het bereiken van het hoogste punt. Op de Steenstraat, het dienstencentrum in Langbroek en op de Hoogstraat. En volgende week gaan de palen de grond in voor een nieuw wooncomplex voor kleine huishoudens in De Kamp. Daar mogen we trots op zijn, net als op de zelfbouwgroepen hier. En ontwikkelaars bouwen ook op meerdere plekken,” aldus wethouder Jan Burger in zijn openingswoord. Maar hij wees op een nieuwe opdracht vanwege strengere hypotheekregels, de grotere behoefte aan woningen voor kleine huishoudens en het tekort aan woningen voor starters.

Dat er daarvoor mogelijkheden zijn, werd in de loop van de avond duidelijk. Zo blijkt dat er voor iets meer dan 100.000 euro rug-aan-rug-woningen kunnen worden gebouwd. Ze nemen minder grondruimte in beslag en inclusief grondprijs blijven ze betaalbaar. Er werden een aantal schetsen getoond met mogelijkheden voor het bouwen van een hofje met een aantal gemeenschappelijke voorzieningen. Die kunnen er op De Kamp komen of bij de nieuwe Brede School in Wijk bij Duurstede. Duurzaam en betaalbaar bouwen kan ook met strobalen. In het buitenland is het een succes en wellicht is het iets voor Wijk bij Duurstede.

Voorbeeldvan rug-aan-rug-woningen.

De vertegenwoordigers van de Rabobank gaven aan dat met een hypotheek soms veel meer kan dan gedacht. Dat is belangrijk als iemand bijvoorbeeld een kluswoning koopt van woningstichting Volksbelang. En samen met de gemeente en de provincie biedt de bank mogelijkheden om nieuwe CPO-groepen (zelfbouwers) te ondersteunen. Bob van Leeuwen liet weten wel met een paar nieuwe groepen te willen starten.

Wethouder Jan Burger gaf tenslotte aan dat er daarvoor in de gemeente nog genoeg plekken zijn. “Kleinschalig bouwen en rekening houden met de wensen van de woningzoekende. Meer betaalbare woningen en nieuwe samenwerkingsverbanden, bijvoorbeeld CPO-groepen met woningcorporaties. Dat is de toekomst. Vanavond zijn er mooie ideeën gepresenteerd waarmee we aan de slag kunnen,” concludeerde hij.