Wijks Energiecafé op Dag van Duurzaamheid

30 september 2013

Wijks Energiecafé op Dag van Duurzaamheid

Wijk bij Duurstede - Op donderdag 10 oktober vinden er in heel Nederland honderden duurzame activiteiten plaats. Ook in Wijk bij Duurstede. Op deze nationale Dag van de Duurzaamheid, organiseert de EigenWijkse Energie Coöperatie (EWEC) haar tweede Energiecafé. Weer in het Muziektheater van Tom van Ginkel in het Rijnstraatje in Wijk bij Duurstede (aanvang 20.00 uur).

In het tweede Energiecafé worden kennis en ideeën uitgewisseld, komt de Coöperatie met goede Wijkse voorbeelden en kunt u invloed hebben op een duurzamer Wijk bij Duurstede. De succesvolle avond tijdens het eerste Wijkse Energiecafé heeft veel nieuwe ideeën, netwerken en leden opgeleverd. Inmiddels zijn er 95 participaties. Met een participatie van 25 euro bent u mede-eigenaar van de coöperatie en heeft u zeggenschap.

Er zijn veel inwoners in Wijk betrokken bij duurzame energie. Neem bijvoorbeeld het initiatief van Tennis Vereniging Uitwijk: zij hebben een project neergezet met zonnepanelen. Rob Bijleveld van TV Uitwijk komt dit tijdens het tweede energiecafé toelichten. Ook het Reviuslyceum is begonnen met zonne-energie, ondersteunt door de Coöperatie. Maar dat kan nog veel meer worden: de EigenWijkse Energie Coöperatie onderzoekt de mogelijkheden. En wat betekent het Nationaal Energie akkoord met zijn belastingkorting voor coöperatieleden? Tijdens het Energiecafé hoort u er meer over.

SP-lid Henriëtte Sanders is altijd in de weer om Wijk beter te maken. Zij ondersteunt het actiecomité “Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede”, waarbij thuiszorgmedewerkers opkomen voor hun werk en de zorg van hun klanten. Daarnaast is ze bestuurslid van de EigenWijkse Energie Coöperatie.

“Op 10 oktober organiseren wij, van de EigenWijkse Energie Coöperatie, een tweede Energiecafé,” aldus Sanders. “Ook de SP spant zich in voor alternatieve vormen van energiewinning en een duurzaam Wijk bij Duurstede. Kom daarom op 10 oktober naar het muziektheater aan de Rijnstraat. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer we voor elkaar krijgen.”

Aanmelden hoeft niet. Op de website, www.eigenwijkseenergiecooperatie.nl  vindt men meer informatie.