Verkeersproblemen bij vernieuwde Lidl

29 september 2013

Verkeersproblemen bij vernieuwde Lidl

Wijk bij Duurstede - De SP wil dat op korte termijn maatregelen worden genomen om verkeersproblemen op de Hoogstraat aan te pakken. “De afgelopen dagen kwamen bij ons meldpunt over verkeerszaken meerdere reacties binnen van omwonenden, nu de Lidl en de omgeving is vernieuwd en de supermarkt weer open is gegaan. Wij willen dat het college met de betrokken partijen bekijkt hoe die problemen kunnen worden opgelost,” laat fractievoorzitter Jeroen Brouwer weten. Hij heeft schriftelijke vragen over de kwestie gesteld.

De SP is enkele weken geleden een meldpunt gestart waar mensen terecht kunnen met klachten of problemen over verkeerssituaties. Ook suggesties om die problemen aan te pakken zijn daarbij welkom. “We hebben inmiddels al veel reacties binnen. Deze zullen wij de komende weken in een rapport verwerken om te kijken of en hoe de gemeente met een en ander aan de slag kan gaan. Soms moet iets echter direct opgepakt worden. Zo hoorden wij afgelopen weekeinde over oNveilige situaties rondom de verbouwde Lidl,” begint Brouwer.

De SP-er hecht er wel aan om te zeggen dat de omgeving er inmiddels mooi opgeknapt uitziet. “Met een fraaie winkel, nieuw wegdek op de parkeerplaats en het eerste deel van de Hoogstraat ziet alles er veel beter uit. Daarom vinden we ook dat de verkeersproblemen moeten worden aangepast. We snappen dat het winkelend publiek ergens moet parkeren en vrachtauto’s moeten lossen. Maar het gebrek aan ruimte brengt beperkingen met zich mee waarvoor aandacht nodig is,” aldus Jeroen Brouwer.

Hij wijst er op dat vrachtwagens vaak van twee kanten de Hoogstraat inrijden, terwijl dit niet mag. Ook wordt er gelost op de straat, waardoor fietsers (en zelfs voetgangers) in hachelijke situaties terecht komen en parkeren auto’s op onmogelijke plaatsen. “Nu kan het handhaven van de regels al veel oplossen. Maar wellicht dat een goed gesprek met de Lidl-bedrijfsleiding en een goede communicatie naar verkeersgebruikers ook veel goed kan doen. Tenslotte lijkt het verstandig om de verkeersproblemen in de Hoogstraat nog eens goed te bekijken in de stuurgroep die aan de slag gaat met het parkeerbeleid in en rondom de binnenstad,” besluit Brouwer. Mensen kunnen via wijkbijduurstede@sp.nl nog steeds verkeerszaken bij de SP melden.