Meldpunt voor onredelijke huurverhoging

16 juni 2013

Meldpunt voor onredelijke huurverhoging

Logo Hulpdienst
Wijk bij Duurstede - De SP in Wijk bij Duurstede opent een meldpunt voor klachten over de huurverhoging. “We spreken veel mensen die te maken krijgen met een forse huurverhoging terwijl hun inkomsten juist achteruit zijn gegaan. Tot 1 juli kan men bezwaar maken. Het is echter onduidelijk waar mensen terecht kunnen die recent hun inkomen achteruit hebben zien gaan,” aldus Frans van der Tol, voorzitter van de Wijkse SP-afdeling.

Vanaf 1 Juli 2013 krijgen veel huurders een huurverhoging. Bijzonder is dit jaar dat het niet alleen gaat om de gebruikelijke ‘inflatie-verhoging’ (2,5%). Door de nieuwe wet is het voor verhuurders mogelijk om bij de belastingdienst te controleren wat het inkomen is van huurders en een inkomensafhankelijke huurverhoging in te voeren. Voor wie meer verdient dan € 33.614 bruto per jaar geldt een maximale huurverhoging van 4,5% en huurders met meer dan € 43.000 aan inkomen krijgen zelfs 6,5% verhoging. “Dit zal de komende jaren nog oplopen, zodat een grote groep huurders te maken krijgt met een snel stijgende huur”, aldus Van der Tol.

Het idee hierachter is dat mensen in een sociale huurwoning met een hoog inkomen zich gedwongen voelen om te verhuizen naar een duurder huurhuis, of liever nog een koopwoning. “Veel mensen met een hoger salaris willen wel kopen maar kunnen dit niet. Zo is het vaak onmogelijk om een hypotheek te krijgen als je geen vast contract hebt, of een wisselend inkomen. Ook voor ZZP-ers is dit zeer lastig. En andere huurwoningen zijn er vrijwel niet,” legt de afdelingsvoorzitter uit.

Bijkomend probleem is dat de huurverhoging is gebaseerd op gegevens uit 2011. “Wie in 2012 minder is gaan verdienen kan bezwaar maken, maar met een vertraging. Als men echter in 2013 is ontslagen, met pensioen gaat, van baan wisselt of om een andere reden in inkomen achteruit gaat, heeft men een probleem. Het kabinet heeft hier geen rekening mee gehouden. Schandalig in een tijd waarin de werkloosheid steeds meer oploopt,” concludeert Van der Tol.
Het meldpunt is te bereiken op 06-28319173 of per mail.