SP wil duidelijkheid en zelfregulering in horecabeleid

12 mei 2013

SP wil duidelijkheid en zelfregulering in horecabeleid

WIJK BIJ DUURSTEDE - Het opstellen van het horecabeleidsplan is na een langdurige voorbereiding eindelijk in de eindfase terecht gekomen. Hoewel er flinke stappen zijn gemaakt, is de SP nog niet tevreden over het huidige concept. “Het is wat ons betreft aan de vage kant met te weinig duidelijke afspraken, terwijl volgens ons het iedereen daar juist aan toe is. Ook over de handhaving hebben wij vragen. Daar zit te weinig zelfregulering in”, meent raadslid Jan Oechies.

Het opstellen van een beleidsplan voor de horeca is een zware bevalling geweest. Niet in de laatste plaats omdat er rekening moest worden gehouden met veel partijen met verschillende belangen. “Voor een boer die wat extra’s wil doen in de horeca, ligt de situatie anders dan voor een kroegeigenaar. Toch moeten al die belangen ergens terugkomen in het plan. Dat maakt het voor iedereen lastig”, erkent Oechies.

Nu de eindfase van het beleidsplan in zicht is, concludeert de SP-er echter dat er nog steeds haken en ogen aan het concept zitten. “Juist omdat er zo veel spelers zijn, moeten de afspraken duidelijk zijn. Wij lezen in de huidige plannen echter regelmatig dat zaken nog uitgewerkt moeten worden. Onze vraag is dan ook wat we als raad nu precies gaan goedkeuren . Tevens is er nog steeds te weinig sprake is van zelfregulering,” aldus Oechies.