Hospice Duurstede van start

6 maart 2013

Hospice Duurstede van start

Wijk bij Duurstede - Afgelopen zaterdag opende de hospice officieel haar deuren. “Prachtig om te zien hoe een mooi plan na enkele jaren op zo’n geweldige manier handen en voeten krijgt,” vertelt Jan Oechies, SP-raadslid en een van de initiatiefnemers van het eerste uur. In het gemeentehuis werd het startschot gegeven door het bestuur van het hospice samen met wethouder Jan Burger.

Maar liefst ruim honderd mensen waren naar de raadszaal gekomen om de opening van het hospice mee te maken. Onder de aanwezigen waren veel vrijwilligers aanwezig. Maar liefst vijftig van hen staan in de startblokken om straks aan de slag te gaan. In het hospice kunnen mensen verblijven in een bijna net als thuis sfeer tijdens de laatste levensfase.

Er werden toespraken gehouden door voorzitter Jaap Remme, Jan Oechies, Ria Hengeveld en SP-wethouder Jan Burger. Jan Oechies: “Eigenlijk sprak in alle bijdragen de trots door. Het is ook geweldig om te zien wat we hier in Wijk bij Duurstede voor elkaar hebben gekregen. Dat kan alleen maar door samenwerking en de inzet van iedereen: bestuursleden, sponsoren, gemeente, opleiders en al die vrijwilligers.”

Na de toespraken kregen alle aanwezigen bij het naar buiten gaan om zich op te stellen voor het gemeentehuis een witte ballon. Na het aftellen en loslaten van de ballonnen bezochten de aanwezigen in kleine groepjes de hospice, die is ondergebracht in twee van de dertig nieuwe woningen die onlangs bij het Ewoud & Elisabeth Gasthuis zijn opgeleverd.

Wilt u ook vrijwilliger worden of op andere wijze de hospice steunen, neem dan contact op met Conny van Tol: tel nr. 0343 597815 of bezoek de website voor meer informatie.