AED HartstikkeNodig aangesloten op alarmcentrale

6 maart 2013

AED HartstikkeNodig aangesloten op alarmcentrale

AED
Wijk bij Duurstede – De tweehonderd vrijwilligers van de stichting AED HartstikkeNodig zijn aangesloten op de alarmcentrale. Daarmee is een initiatief van onder andere voormalig SP-raadslid Henriëtte Sanders en het huidige SP-raadslid Jan Oechies, tevens voorzitter van het project, voltooid. “We zijn de eerste gemeente in de provincie en dat is natuurlijk geweldig,“ zegt Henriëtte Sanders, die bij de feestelijke ‘aansluitingsbijeenkomst’ aanwezig was.

“Vrijwilligers die speciaal zijn getraind voor AED hulpverlening ontvangen nu een sms als er iemand in hun buurt gereanimeerd moet worden. Het project is een samenwerking tussen onze stichting, de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht (RAVU) en het gemeentebestuur,” legt Sanders uit. De Stichting AED HartstikkeNodig heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat er twaalf AED-kasten zijn geplaatst in de gemeente.

“Daar komen er nog een paar bij de komende tijd en dan is onze gemeente optimaal voorzien van openbare en dag en nacht beschikbare AED-apparaten (automatische externe defibrillator). Doel van de inzet is dat de eerste zes minuten op deskundige wijze kan worden ingegrepen met hartmassage en de elektrische schok van de AED. En als het hier werkt, volgen straks wellicht meer gemeenten, want we zijn een pilot in de provincie,” voegt zij daaraan toe.

In het gemeentehuis vond de kick-off plaats van het project. Aart Molendijk praatte de bijeenkomst aan elkaar en introduceerde de sprekers en interviewde twee vrijwilligers.

SP-wethouder Burger en directeur Versluis van de RAVU gebruikten in hun toespraken regelmatig het woord ‘trots’ wanneer werd verwezen naar de inspanningen die de afgelopen jaren zijn gedaan. Wil van Dam, secretaris van de stichting, kreeg van Jan Oechies speciale waardering voor al haar werk om deze mijlpaal te bereiken.
“Er is door de Stichting AED HartstikkeNodig in samenwerking met de gemeente veel werk verzet om een grote groep vrijwilligers op te kunnen opleiden en de aansluiting op de meldkamer voor elkaar te krijgen. Bij een hartstilstand telt elke seconde. De vrijwilligers kunnen dankzij de aansluiting nu snel ter plaatse te zijn. Hiermee zijn we inderdaad een mooi voorbeeld voor de andere Utrechtse gemeenten,” aldus de wethouder.

Voor meer informatie kan men terecht bij Wil van Dam: tel. 576072, of via de mail: wilvandam65@kpnmail.nl.