Rode Loper vreest bezuinigingen op zorg

27 januari 2013

Rode Loper vreest bezuinigingen op zorg

Wijk bij Duurstede - “Als de bezuinigingen van de regering op de huishoudelijke zorg doorgaan, betekent dat het einde van de Rode Loper”, aldus Henk van Ravenhorst van de succesvolle lokale thuiszorgorganisatie. Hij deed deze uitspraak tijdens de informatieve bijeenkomst van de SP over de bezuinigingen op de Wmo. Samen met wethouder Jan Burger, fysiotherapeut en SP-raadslid Jan Oechies, Egbert Oppenhuizen van welzijnsorganisatie Binding en Jolanda Hokken van Quarijn gaf hij tekst en uitleg over de regeringsplannen.

Het kabinet Rutte II wil vanaf 2015 75% bezuinigen op de kosten voor de huishoudelijke hulp en brengt die bedragen in mindering bij de gemeenten. Dat betekent voor de gemeente Wijk bij Duurstede dat zij ruim 800.000 euro minder kan besteden aan de inzet van die zorg. Voor enkele honderden inwoners, vooral ouderen, dreigt het einde van de hulp die zij nu krijgen. Bovendien verliezen dan tientallen huishoudelijke hulpen hun baan. De Rode Loper en Quarijn zijn de grootste aanbieders van thuiszorg in Wijk bij Duurstede.

De bezoekers van de bijeenkomst, waaronder veel medewerkers in de zorg, kregen een helder beeld van het belang van goede thuiszorg en de problemen die de bezuinigingen met zich meebrengt. Zo werd gesproken over nut en noodzaak van het wonen in een schone en veilige omgeving voor zieke en kwetsbare mensen, de signaleringsfunctie van de thuishulp, de grenzen van de hulp door mantelzorgers en vrijwilligers en het belang om zo lang mogelijk in het eigen huis te kunnen wonen.

De komende periode worden er in het hele land verschillende acties gehouden tegen de plannen van het kabinet. Op maandag 4 februari aanstaande organiseren de vakbonden Het Grote Thuiszorg Debat in Nieuwegein. Aan het debat, dat van 16.00 uur tot 18.00 uur plaatsvindt, nemen alle landelijke politieke partijen deel. Het vindt plaats in het Meeting District, Blokhoeve 2a te Nieuwegein. Aanmelden kan via de website www.strijdvoorthuiszorg.nl.
Op vrijdagavond 22 februari aanstaande organiseert de SP in Wijk bij Duurstede een grote bijeenkomst over en voor de thuiszorg met als gastspreker Tweede Kamerlid Renske Leijten.