EigenWijkse Energie Coöperatie vol energie

29 januari 2013

EigenWijkse Energie Coöperatie vol energie

Onlangs tekende het bestuur van de EigenWijkse Energie Coöperatie de oprichtingsstatuten. Op de foto is te zien hoe de enthousiastelingen het glas heffen. Sinds het voorjaar van 2012 is een aantal energieke Wijkenaren druk doende te bedenken hoe zij lokaal opgewekte duurzame energie vorm kunnen geven. Twee actieve SP-ers uit Wijk namen onder meer het voortouw om de juiste mensen bij elkaar te brengen: Hans Pouw en Henriëtte Sanders.

Inmiddels worden plannen en ideeën steeds concreter, daarom treedt de club nu naar buiten. “Wij willen duurzame energie het liefst lokaal opwekken of stimuleren dat mensen het zelf doen,” aldus de voorzitter Henk Muis. “Waarom iets van ver halen, als we het dichtbij kunnen organiseren. Energie hebben we iedere dag nodig. De prijzen van kolen, olie en gas worden iedere dag duurder, terwijl energie uit duurzame bronnen steeds goedkoper wordt.”
De EigenWijkse Energie Coöperatie werkt op dit moment een aantal ideeën uit die ze op termijn wil realiseren. Maar dat kan ze niet alleen, dus hoopt ze dat veel Wijkenaren zich aansluiten om Wijk, Cothen en Langbroek duurzamer te maken.

SP-raadslid en initiatiefnemer Hans Pouw: “Als we voldoende mensen hebben die meedoen, kunnen we collectief duurzame stroom inkopen. En ook lokale initiatieven ondersteunen of zelfstandig aan de slag om duurzame energiewinning hier in onze gemeente van de grond te krijgen.”

Op de website, www.eigenwijkseenergiecooperatie.nl , vindt u meer informatie. Ook hoe u zich aan kunt sluiten of kunt volgen. Energie van, voor en door ons zelf, dat is het motto! Henriëtte Sanders: “Wij zijn ook nieuwsgierig hoe u met energie omgaat. De vraag deze keer is: Hoe hoog staat uw thermosstaat als u thuis bent?”
Mail uw antwoord naar: info@eigenwijkseenergiecooperatie.nl