Regeerakkoord zorgt voor grote problemen woningbouw

18 december 2012

Regeerakkoord zorgt voor grote problemen woningbouw

WIJK BIJ DUURSTEDE – “Ook in onze gemeente ondervinden de woningcorporaties de gevolgen van het regeerakkoord waarin kabinet Rutte II de komende jaren twee miljard euro wil incasseren via de woningcorporaties. Dat gaat ten koste van investeringen in bestaande woningen en er worden minder nieuwe huizen in de sociale sector gebouwd. Zo is er een acuut probleem is de financiering van Oranjepoort in Langbroek,” laat SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer weten.

Dankzij de crisis stagneert de bouw en verkoop van koopwoningen. Nieuw landelijk beleid maakt nu ook de huursector erg kwetsbaar. Landelijke organisaties waren dan ook negatief over het regeerakkoord van VVD en PvdA. Reden voor de Wijkse SP in om navraag te doen over de lokale gevolgen. “Uit de antwoorden blijkt dat ook hier in de regio de gevolgen flink zijn. Het akkoord leidt tot minder nieuwe woningen, minder onderhoud, hogere huren en nog zwaardere tijden voor de bouwsector,” vat Brouwer samen.

Een groot probleem wordt veroorzaakt doordat het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) voorlopig geen nieuwe borgingen afgeeft en deze voor de komende jaren verder beperkt. Brouwer: “De WSW geeft dus geen garanties meer af als corporaties leningen aan willen gaan als ze willen bouwen. De komende jaren bouwen Volksbelang en Woningbouwstichting Cothen veel woningen. Met name voor de financiering van Oranjepoort in Langbroek geeft dat problemen. Andere bouwplannen lopen mogelijk vertraging op, maar de voorbereidingen daarvoor gaan voorlopig nog door.”

Wethouder Jan Burger verricht ondertussen een maximale inspanning om de plannen van de woningcorporaties zoveel mogelijk overeind te houden. “Het gaat in de volgende drie jaren in totaal om ruim tweehonderd woningen in de sociale sector, verspreid over de drie kernen. Inmiddels zijn brieven gestuurd naar het Waarborgfonds, waarbij de noodzaak van de bouwplannen en de risico’s van uitstel en mogelijk zelfs afstel worden belicht”, aldus de SP-er.

Verder overweegt het college om zo nodig zelf garant te gaan staan voor een deel van complex Oranjepoort in Langbroek. “Het gaat hier om 35 zorgwoningen gecombineerd met voorzieningen als een dorpshuis, basisschool, buurtsuper en ruimte voor zorginstellingen. Plannen die juist opgesteld zijn door en voor de betrokken organisaties en bewoners. Dit laat zien dat het regeringsbeleid ver weg staat van wat werkelijk in het land speelt. Het is hartstikke belangrijk voor Langbroek, waarvoor alles klaar staat en veel subsidies zijn binnengehaald. Nu wordt dit project wellicht zomaar uitgesteld. De betrokken partijen krijgen van ons alle steun om het financieringsprobleem op te lossen,” besluit Brouwer.