Wmo-loket Wijk bij Duurstede bestaat vijf jaar

22 november 2012

Wmo-loket Wijk bij Duurstede bestaat vijf jaar

Wijk bij Duurstede - Het Wmo-loket in Wijk bij Duurstede bestaat vijf jaar en dus reden om de betrokkenen ‘in het zonnetje’ te zetten. Afgelopen donderdag presenteerde bovendien het onderzoeksbureau SGBO de resultaten van een vergelijkend onderzoek waarbij blijkt dat het Wijkse Wmo-beleid goed scoort. “We staan hoog op de lijsten van dergelijke onderzoeken en dat is een compliment voor iedereen die meewerkt aan ons zorgbeleid”, aldus wethouder Jan Burger.

In de raadszaal zijn zo’n vijftig vertegenwoordigers aanwezig vanuit de adviesraad, zorgaanbieders, welzijnsorganisatie Binding en andere organisaties. Bij de presentatie van het onderzoek blijkt dat de gemeente veel doelgroepen betrekt bij het beleid. Ook de ondersteuning en nazorg zijn goed. De klanten beoordelen de diensten met een 8.0. Het rapportcijfer voor hulp in de huishouding is een 7.9. De gemeente zet bovendien goed in op aanpasbaar bouwen, algemene voorzieningen en kwaliteitsafspraken. Daar scoort de gemeente maar liefst een 8.9. Het aantal thuiswonende ouderen is met 94% hoog, net als het aantal vrijwilligers (48% tegenover landelijk 34%). Opvallend is het kleine aantal ouderen met eenzaamheidsproblemen (5% in Wijk bij Duurstede tegenover 14% landelijk). Verbeteringen zijn mogelijk bij de ondersteuning van mantelzorg. Hier scoort de gemeente, net als het landelijk gemiddelde, een 6.3. Daarom werkt zij aan het versterken van de ‘ketenzorg’ voor mensen met dementie, om mantelzorgers te ontlasten.

Verder blijkt dat de gemeente lage totale kosten heeft voor huishoudelijke zorg en voorzieningen. Wethouder Burger: “Veel andere gemeenten vragen hoe wij dat doen. Ons geheim? Een goed bereikbaar loket en samenwerking met alle partijen in het veld. We doen de indicatie met een keukentafelgesprek, zodat de juiste hulp geboden wordt. Verder krijgen mantelzorgers ondersteuning met huishoudelijke zorg, zodat men het langer volhoudt. En we hebben fatsoenlijke tarieven voor hulpen. We willen dat mensen betaald worden volgens de CAO en oudere medewerkers niet ontslagen worden ten gunste van jongere alleen maar omdat dat goedkoper is.”

De wethouder maakt zich wel zorgen om de bezuinigingen. De gemeente krijgt nieuwe taken met minder middelen. Bovendien wordt er op de Wmo maar liefst 75% gekort. “Volgens het regeerakkoord mogen mensen alleen nog hulp krijgen als ze het echt nodig hebben en niet kunnen betalen. Maar 70% van de mensen die gebruik maken van de voorzieningen heeft een laag inkomen en we wijzen streng toe. Moeten we iemand die begint te dementeren in een vuil huis laten wonen? Het is toch de bedoeling om zoveel mogelijk mensen uit verpleeghuizen te houden? Dat bereiken we toch niet door te schrappen in de thuiszorg? En wat betekent dit voor de werkgelegenheid? Alleen al in onze gemeente gaat het om vele tientallen banen. Het is een uitdaging om aan de overdracht van de AWBZ-voorzieningen te werken, maar er komen veel problemen op ons af ”, besluit Jan Burger.