Start woningbouw De Kamp en Steenstraat

25 november 2012

Start woningbouw De Kamp en Steenstraat

Cothen/Wijk bij Duurstede - De woningbouw in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede krijgt opnieuw een flinke impuls. In de nieuwe wijk De Kamp in Cothen gingen deze week de heipalen de grond in voor 14 woningen van zogenoemde ‘zelfbouwers’. In de Steenstraat is begonnen met de realisatie van de eerste twee appartementengebouwen aan de Steenstraat. Daar gaat het om vervanging van de voormalige portiekflats door woningstichting Volksbelang. En binnenkort start de bouw van het complex Oranjepoort in Langbroek.

Schep in de grond bij Steenstraat

De voor woningbouw verantwoordelijke SP-wethouder Jan Burger sprak in Cothen zijn waardering uit voor de inzet van de CPO-groep (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap). “Hier in Cothen is het eigenlijk begonnen met de zelfbouwers. En dat is een groot succes gebleken. Jullie zijn na de groep in Langbroek de tweede groep die daadwerkelijk aan het bouwen is geslagen. En binnenkort volgt er nog een derde groep in Langbroek. En inmiddels zijn we volop bezig met het bekijken van de mogelijkheden voor nieuwe groepen en is daarvoor de werving ook gestart. We blijven deze initiatieven ook de komende tijd ondersteunen met een gezamenlijk fonds vanuit de gemeente, de provincie en de Rabobank.” Wijk bij Duurstede is overigens de eerste gemeente in de provincie die start met een dergelijk fonds. Burger benadrukte tenslotte nog dat het meer consumentgericht bouwen de toekomst heeft. Dat werd beaamd door bouwbedrijf Scholtens die de woningen voor de CPO-groep realiseert.

In de twee nieuwe appartementengebouwen aan de Steenstraat komen 18 sociale huur- en 20 sociale koopwoningen. De woningen worden in het derde kwartaal volgend jaar opgeleverd. Vervolgens worden de twee resterende portiekflats gesloopt en laat woningstichting Volksbelang ook daar twee nieuwe appartementengebouwen neerzetten.

Hoewel er dus flink wordt gebouwd, zijn er ook zorgen. “Met name de verkoop van bouwkavels en koopwoningen loopt moeizaam. Bovendien zorgt het nieuwe regeerakkoord er voor dat woningstichtingen de komende jaren minder kunnen investeren. Dat is heel vervelend, want de beide woningbouwstichtingen in de gemeente zorgen er samen met de CPO-groepen voor dat de bouwsector ondanks de economische crisis een flinke impuls krijgt”, geeft wethouder Burger aan.

Over de effecten van het regeerakkoord voor de woningbouwprogramma’s heeft de SP overigens vragen gesteld.