SP voorziet problemen bij wooncorporaties

24 november 2012

SP voorziet problemen bij wooncorporaties

Wijk bij Duurstede - Het regeerakkoord heeft voor veel mensen vergaande gevolgen. Niet alleen op het gebied van koopkrachtverlies zal de Wijkse samenleving, bijvoorbeeld de ouderen, of mensen die afhankelijk zijn van de zorg, wat merken. Ook de woningbouw staat onder druk. “De laatste dagen verschijnen er berichten over dat wooncorporaties straks veel minder kunnen bouwen en mogelijk zelfs failliet gaan. En dat terwijl ze hier juist trekker zijn voor de woningbouwsector”, zegt SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

Het Centraal Fonds Volkshuisvesting concludeerde afgelopen week dat woningcorporaties in de toekomst te weinig geld hebben om zich nog bezig te kunnen houden met bouwen, misschien dat ze zelfs helemaal omvallen. Brouwer: “Net nu we een achterstand aan het inhalen zijn op het gebied van sociale woningbouw, waar zowel starters, ouderen en doorstromers, vanwege de vrijkomende huurwoningen, van profiteren, bestaat de kans dat onze beide woningbouwstichtingen niet meer, of veel minder kunnen bouwen.”

Verschillende medewerkers van woningbouwstichtingen geven aan dat de angst leeft dat zij de bezuinigingen niet zullen overleven en uit budgettaire overwegingen zullen moeten fuseren. Ook makelaars en belangenorganisaties van huurders en woningzoekenden maken zich zorgen. De SP onderschrijft deze zorgen. “Er is grote behoefte aan ouderenwoningen vanwege de vergijzing en ook starters komen steeds moeilijker aan de bak. De doorstroming die eindelijk een beetje op gang kwam dreigt teniet te worden gedaan”, aldus Jeroen Brouwer.

De fractievoorzitter vindt het des te frustrerender omdat juist de woningbouwstichtingen, met de actieve inzet van CPO-groepen, in de verschillende kernen zorgen voor de bouw van nieuwe woningen. “Zij zijn echt de motor voor de woningbouw. Vandaar dat wij het college vragen wat de effecten van het regeerakkoord zijn voor de plaatselijke woningbouwplannen, en hoe dit alles zich vertaalt naar de gemeentelijke grondexploitaties en bijvoorbeeld de lokale werkgelegenheid? Een verdergaande bouwstop zou echt vreselijk zijn”, eindigt Brouwer.