Partijen op bres voor winkeliers de Heul

22 oktober 2012

Partijen op bres voor winkeliers de Heul

WIJK BIJ DUURSTEDE – De winkeliers van winkelcentrum De Heul en de gemeente hebben een bemiddelaar ingehuurd om uit hun onderlinge problemen te komen. Als het aan de VVD, PCG en SP ligt gaat het college deze bemiddeling zonder enige stellingname is. Daar hebben zij een motie voor ingediend. “Het is eigenlijk te gek voor woorden dat een bemiddelaar nodig is. Maar wil deze poging slagen dan moet iedereen ook open een gesprek ingaan”, melden de fractievoorzitters van de drie partijen gezamenlijk.

De kwestie over de Heul speelt al weer enkele maanden. Voor de zomervakantie stonden de winkeliers op hun achterste benen toen zij van ambtenaren te horen kregen dat het centrum wel eens dicht moest. Dat zorgde voor paniek. De Wijkse politiek vroeg reeds voor de zomervakantie al aan het college om de koers te veranderen. “Dan komt het erg vreemd over als je dan leest dat er een mediator ingeschakeld moet worden, omdat de zaken tussen de partijen nog steeds vast zitten. Vandaar dat we daar vragen over hebben gesteld”, begint Hans Marchal namens de PCG.

Ook de VVD en SP volgden de zaak op de voet. Na overleg met de winkeliers besloten zij een motie op te zetten. “Het is een veeg teken dat een bemiddelaar nodig is. Wil een dergelijke poging slagen dan moeten alle partijen het gesprek wel open ingaan. Vandaar dat we met een motie het college vragen om de zaak zo open mogelijk in te zetten. Het winkelcentrum heeft nu een belangrijke functie in de buurt. Wij menen dat die functie ook in de toekomst van belang is, en dat het college de opdracht heeft de kansen hiervoor te pakken’’, legt VVD-er Segboer uit.

De SP voegde aan het hele verhaal een rapport toe waarin omwonenden aan het woord komen. Ook de buurt wil het centrum houden. “Het is ten eerste een punt waar mensen hun boodschappen doen. Daarnaast fungeert het ook als een soort buurtcentrum waar mensen elkaar ontmoeten. Zo’n buurtcentrum moet je niet wegdoen, maar juist versterken”, begint SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

Bij de omwonenden, winkeliers en eigenaren van de panden leven genoeg ideeën. De SP wil dat juist deze ideeën eens een kans krijgen. “Want het kan toch niet zo zijn dat ambtenaren, of nog erger een adviseur, gaat bepalen wat er hier moet gebeuren? Natuurlijk mogen ze hier best wat aan doen, maar dan wel met de betrokkenen. Dat levert eenmaal de beste plannen op. Als dat vanaf het begin gedaan was, was deze bemiddeling helemaal niet nodig geweest”, eindigt Brouwer.