Tientallen reacties bij meldpunt SP

7 augustus 2012

Tientallen reacties bij meldpunt SP

Cothen/Wijk bij Duurstede – De start van een meldpunt van SP-afdeling Wijk bij Duurstede over problemen die spelen op zorgboerderij De Bossewaard in Cothen heeft geleid tot veel reacties. Zowel van personeel, voormalige werknemers, cliënten, ouders, maar ook van omwonenden. “Soms krijgen we hele pakketten met verslagen. We zetten meerdere mensen in om alles goed te lezen. Maar ook op de plaatselijke internetkrant staan veel reacties”, laat SP-raadslid Hans Pouw weten.

Het is volgens Pouw te vroeg om uitgebreide conclusies te trekken. Bovendien zal de partij vanuit haar hulpdienst nog apart kijken naar de zorg- en juridische aspecten. Toch vallen het raadslid wel twee kernzaken op. “Allereerst is dat respect. De Bossewaard bestaat al een flink aantal jaren en heeft altijd goed gedraaid. Er wonen en werken ook al heel lang mensen. Daar moet je respect voor hebben, juist ook als je in de toekomst als grote beheersorganisatie zaken anders wilt organiseren.” Hij noemt een ander voorbeeld: “Als ouders aangeven niet in de vakantie bij elkaar te willen komen omdat er bijna niemand is en je doet dat als management toch, hoeveel respect heb je dan voor die ouders?”

Het tweede kernbegrip, vertelt Hans Pouw, is communicatie. “Beleid en een visie ontwikkel je samen. En ook eventuele problemen los je gezamenlijk op. Ik lees in de krant dat de directeur zegt dat er een nieuwe visie is, maar in brieven en verslagen dringen medewerkers juist aan op het ontwikkelen van zo’n visie. Hoe kan dat? Ik constateer dat het management eerst zegt dat de veestapel weg moet en er later weer moet komen. Ik zie in verslagen dat de grote keuken niet mag worden gebruikt door de mensen die er wonen, maar later juist weer wel. De winkel wordt gesloten. Er worden dure slaapdiensten ingevoerd, het wonen en de dagbesteding worden helemaal uit elkaar getrokken en zo kan ik nog wel even doorgaan.” Volgens Pouw, die zelf ook al een groot aantal jaren in de zorg werkt, zijn goede communicatie en het zorgen voor draagvlak essentieel bij het ontwikkelen van nieuw beleid en daar lijkt het volgens hem in dit geval bij Abrona aan te ontbreken.

Op basis van alle reacties, die ook de komende weken nog binnen kunnen komen, stelt de SP een rapport op met conclusies en adviezen. Dat rapport zal openbaar zijn, maar ook gericht worden aan de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht van Abrona.

Hans Pouw benadrukt nogmaals dat reacties van mensen in het rapport anoniem verwerkt zullen worden. Reageren kan via de contactpagina van de SP (zie ook meldpunt Bossewaard links op deze site) of telefonisch: 06-2506 3680 of 06-5117 2840.