SP start meldpunt voor problemen Bossewaard

31 juli 2012

SP start meldpunt voor problemen Bossewaard

Cothen - De SP-afdeling Wijk bij Duurstede maakt zich zorgen over de toekomst van zorgboerderij De Bossewaard in Cothen. “We hebben meerdere klachten ontvangen over de werk- en zorgomstandigheden. Er is inmiddels melding gedaan bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Het lijkt wel of het management van het complete zorgteam af wil en daarbij alles geoorloofd is. Om een goed beeld te hebben van wat er precies aan de hand is, hebben we een meldpunt geopend. Daar kunnen medewerkers, cliënten, familieleden en anderen hun verhaal kwijt en ook eventueel vragen stellen”, aldus raadslid Hans Pouw.
Bossewaard

De Bossewaard valt onder zorginstelling Abrona. Op de boerderij wonen en werken mensen met een verstandelijke beperking. De zorgboerderij is ooit als een particulier initiatief gestart en al vele jaren een begrip in de regio. Het is een kleinschalige zorgvoorziening die altijd op veel steun kon rekenen van de gemeente en de lokale gemeenschap. “Voor ons was het een voorbeeld voor een wijze waarop je goede zorg kunt verlenen aan mensen met een beperking. Daarom bracht ruim een jaar geleden ook Emile Roemer een werkbezoek aan de Bossewaard. We hebben begrepen dat de initiatiefnemer van destijds en nu bedrijfsleider van het project aan de kant geschoven is en dat er veel onrust is bij het personeel en bewoners”, aldus het SP-raadslid.

Hans Pouw benadrukt dat zijn partij zich normaal gesproken niet bemoeit met het personeelsbeleid van een instelling, maar dat er de afgelopen tijd van verschillende kanten signalen zijn gekomen dat er op De Bossewaard niet goed met de belangen van personeel en cliënten wordt omgegaan. “Het gaat om kwetsbare mensen die daar soms al jaren wonen. En ook met het personeel hoor je fatsoenlijk om te gaan. Op basis van de signalen die we als partij hebben gekregen is contact gelegd met de Inspectie voor de Gezondheidszorg en hebben we besloten om een meldpunt te openen. Daar kunnen mensen hun verhaal doen. Zowel mensen die er werken, als cliënten, familieleden en anderen.”

De SP zal de reacties bundelen en de conclusies aanbieden aan de direct betrokkenen, Raad van Toezicht en de OndernemingsRaad (OR) van Abrona, het gemeentebestuur, CliëntenBelang en toezichthoudende organisaties. Pouw benadrukt dat mensen ook kunnen aangeven dat hun reacties anoniem worden verwerkt. De partij overlegt daarnaast met vakorganisaties over de uitkomsten van het onderzoek en eventuele vervolgacties.

U kunt uw reacties bij voorkeur kwijt via onze contactpagina.

Direct contact? Bel 06-2506 3680 of 06-5117 2840.