Wijk bij Duurstede voorbeeldfunctie voor zelfbouwers

15 mei 2012

Wijk bij Duurstede voorbeeldfunctie voor zelfbouwers

WIJK BIJ DUURSTEDE - De gemeente Wijk bij Duurstede heeft een voorbeeldfunctie wat betreft het bouwen van woningen in CPO-verband, Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Dat bleek afgelopen zaterdag. Deze keer kwam een groep van dertig personen uit Zuid-Holland naar Cothen. In de Carolusschool werden zij enthousiast gemaakt voor het woonconcept door SP-wethouder Jan Burger, gemeentelijk projectleider Martien Lodder, begeleider Martijn Schutte van Urbannerdam en drie leden van CPO-groep De Kamp.

Op initiatief van de Rabobank Groene Hart Noord kwamen verschillende jongeren, vertegenwoordigers van de Rabobank, architecten, aannemers en wethouders en beleidsmedewerkers uit de de gemeenten Nieuwkoop en Kaag en Braassem naar Cothen. In de Carolusschool kregen zij te horen hoe de gemeente Wijk bij Duurstede het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap ondersteunt. Omdat er inmiddels drie groepen actief zijn (twee in Langbroek en een in Cothen) heeft de gemeente de nodige ervaring opgedaan. Zo kregen de gasten veel informatie en de nodige tips mee.

Het belang van CPO werd daarnaast goed duidelijk. Het levert tevreden huizenkopers op, betaalbare prijzen en de woningbouw in de koopsector blijft op gang. Wethouder Jan Burger zet zich trouwens in voor de vorming van een stimuleringsfonds voor CPO-groepen: "Dat kan heel goed als gemeenten, provincie en bijvoorbeeld de Rabobank zich daarvoor inspannen. Dan krijgt het bouwen in opdracht van groepen particulieren een extra impuls en kunnen de eerste risico's worden afgedekt." De wethouder wil graag dat er ook in de kern Wijk bij Duurstede een aanbod komt voor een CPO-groep. Daarnaast wil hij onderzoeken of naast starters en doorstromers ook ouderen voor het zelf laten bouwen interesse hebben.