In Wijk bij Duurstede wordt flink gebouwd

2 mei 2012

In Wijk bij Duurstede wordt flink gebouwd

Wijk bij Duurstede/Cothen/Langbroek - Als je rondloopt, fietst of rijdt in Wijk bij Duurstede, kan het je niet ontgaan. Er wordt volop gebouwd. De slopershamer is gezet in de portiekflats aan de Steenstraat om ruimte te maken voor nieuwbouw. Ook elders in de wijk De Engk wordt gebouwd en in de De Geer. Op het voormalige Stookerterrein in Cothen krijgen nieuwe woningen steeds meer vorm. En in Langbroek wordt gegraven en gebouwd in Oranjehof. En dan zijn er nog veel andere plannen. Gaat de bouwcrisis aan de gemeente voorbij?

“Nee, natuurlijk niet”, aldus SP-wethouder voor Volkshuisvesting Jan Burger. Volgens hem heeft ook Wijk bij Duurstede te maken met een sterk teruggelopen vraag naar duurdere huizen in de koopsector. “Maar we proberen op dit moment vooral te kijken naar welke woningen wel behoefte is. Dus worden uitsluitend koopwoningen gerealiseerd die aftrek vinden en bouwen we daarnaast woningen in de huursector, voor vooral ouderen, jongeren en specifieke doelgroepen. Ook zetten we stevig in op het bouwen in collectief particulier opdrachtgeverschap, mensen die met elkaar hun huizen laten realiseren.”

Dat klinkt eenvoudig, maar zo vanzelfsprekend is dat toch niet. In een negatief scenario wordt gesproken over een bouwproductie van slechts zo’n 20.000 woningen in heel Nederland in 2012. Dat is een derde van het ‘normale’ aantal. En dan valt het op dat in een kleine gemeente als Wijk bij Duurstede de komende tijd enkele honderden huizen worden gebouwd. “Dat kan alleen als ontwikkelaars haalbare plannen maken. We hebben bovendien twee heel actieve woningbouwstichtingen en we geven ruim baan aan de sociale woningsector. Als gemeente proberen we ook goede initiatieven te stimuleren. Tenslotte maken we de bestemmingsplannen zo dat bijvoorbeeld op de plek van een tweekapper ook een blokje woningen kan komen, of een grotere vrijstaande woning. Zo kunnen bouwplannen als het nodig is eenvoudig worden aangepast,” legt Jan Burger uit.

Al met al blijkt het beleid van de gemeente in ieder geval te werken. En zo is Wijk bij Duurstede een voorbeeld voor veel andere gemeenten. Zo komen volgende week geïnteresseerden op bezoek om te kijken naar het bouwen in collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO).