Reactie college op SP-brief samenwerking windmolens

19 maart 2012

Reactie college op SP-brief samenwerking windmolens

Wijk bij Duurstede - Naar aanleiding van de brief, die namens de sp-afdelingen Wijk en Houten werd gestuurd, heeft het college een reactie gegeven. Kern van de beantwoording is dat de gemeente Wijk bij Duurstede zeker wil samenwerken met de gemeente Houten. Er hebben inmiddels oriënterende gesprekken plaatsgevonden. De gemeente Houten heeft aangegeven het windmolenpark bij de Goyerbrug geparkeerd te hebben en op dit moment alleen bezig is met het realiseren van de molens aan de Veerwagenweg in Houten. Op het grondgebied van Wijk heeft Eneco plannen voor 9 molens. Wethouder Peek is het met de SP eens dat beide ideeën elkaar in de weg zouden kunnen zitten. En dat dit onderlinge afstemming met de buurgemeente vraagt.

Tevens heeft de gemeente gesproken met Eneco en Bleu Bear Energie. Deze partijen zijn nog niet zover dat ze concrete plannen of aanvragen in gaan dienen. Wethouder Peek verwacht voor de zomer de uitkomsten van het draagvlakonderzoek. Op 4 april zal er een informatieavond gehouden worden over windenergie. De SP zal daar zeker ook bij aanwezig zijn. Ook zal de gemeente Wijk een internetpeiling opzetten via de site.

SP-raadslid, Hans Pouw, is van mening dat er op een pro-actieve manier onderzocht moet worden wat inwoners van onze gemeente vinden. En dat de samenleving vooral profeit moet hebben van de opbrengst van eventuele windmolens aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Bovendien moeten de initiatieven samen met omwonenden en belangenorganisaties worden uitgewerkt en dienen beide gemeenteraden zich uit te spreken over de plannen.

De SP is voorstander van het plaatsen van windmolens, maar wil dat molens landschappelijk zo goed mogelijk worden ingepast, de overlast minimaal is, er een regeling is voor schadeloosstelling en draagvlak vanuit de gemeenschap. De SP-afdeling onderzoekt de mogelijkheid voor een coöperatieve organisatie waarbij inwoners kunnen participeren in het windmolenpark. En zodoende direct profeit hebben.