Nieuwe zorgen om de Gravenbol

19 maart 2012

Nieuwe zorgen om de Gravenbol

Wijk bij Duurstede - Via de SP-Statenfractie hebben wij verontrustende geluiden gehoord mbt de Gravenbol. Het Dagelijks bestuur van het Recreatieschap wil blijkbaar dit gebied verkopen aan het Utrechts Landschap. Dat kan dan weer gevolgen hebben voor de zwemvoorziening voor de Wijkse inwoners. Het Utrechts Landschap is namelijk natuurbeheerder en geen beheerder van zwemvoorzieningen. De voorwaarde die er dan ook schijnt te liggen is dat zwemvoorziening dicht zou moeten.
Gravenbol

De Wijkse gemeenteraad heeft tijdens de discussie rond de ontwikkeling van de plannen rond Het Rivierfront aangegeven dat dagrecreatie in dit gebied belangrijk is en blijft. Tegelijkertijd hebben we ook aangegeven dat er ruimte moet zijn voor de natuur.

Uit de jaarstukken van het Recreatieschap zelf blijkt dat jaarlijks 109 duizend mensen, waarvan 82% uit de lokale omgeving, gebruik van dit gebied. Dit zijn niet alleen watersporters maar ook mensen die bijvoorbeeld hun hond uitlaten of sportvissen. De Gravenbol is het enige gebied in de gemeente waar in open water kan worden gezwommen. Het kan niet zo zijn dat vanwege financiƫle problemen bij het recreatieschap de toekomst van de Gravenbol op het spel wordt gezet. Waar deze mensen dan op een relatief veilige manier moeten gaan zwemmen, windsurfen, zeilen?

Dit alles is reden voor Jan Oechies van de SP fractie in Wijk bij Duurstede om de volgende vragen aan het college te stellen:

• Klopt het dat het recreatieschap het plan heeft opgevat om de Gravenbol over te doen aan een andere beheerder (Utrechts Landschap)?

Hoe verhouden deze ontwikkelingen zich tot de besluiten die onze raad heeft genomen met betrekking tot dit gebied?

Wat zijn de gevolgen voor de dagrecreatie en het zwemmen op de Gravenbol?

Welke mogelijkheden ziet het college om de Gravenbol vrij toegankelijk te houden?

Is het college bereid om op korte termijn met het recreatieschap en de raad over een en ander te spreken?

• U bent hier