Een warm hart voor de thuiszorg? Teken de petitie!

26 februari 2012

Een warm hart voor de thuiszorg? Teken de petitie!

Wijk bij Duurstede/Den Haag - De kwaliteit van de huishoudelijke zorg staat onder druk. Sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is de huishoudelijke hulp overgeleverd aan de markt. SP-raadslid Jan Oechies is als fysiotherapeut al jaren werkzaam in de zorg en weet er alles van: “Veel gemeenten hanteren te lage tarieven, instellingen zijn bang voor marktverlies en bieden zorg aan beneden de kostprijs. Inmiddels staan duizenden banen op de tocht. Daarom is het goed dat er landelijk actie wordt gevoerd!”

In de Eerste Kamer worden binnenkort de initiatiefwetten van Renske Leijten (SP) behandeld. De wetten regelen drie zaken: de thuiszorg hoeft niet langer aanbesteed te worden, het budget voor thuiszorg mag alleen nog maar uitgegeven worden aan thuishulp en er komen vaste basistarieven voor de zorg. Werknemers in de thuiszorg en Abvakabo FNV voeren samen met cliënten actie. Er is een landelijke petitie opgesteld, die op dinsdag 6 maart aanstaande wordt overhandigd aan de leden van de Eerste Kamer om hen daarmee op te roepen voor de wetten van Leijten te stemmen.

Jan Oechies: “Goede thuiszorg is ontzettend belangrijk. In onze gemeente hebben we de huishoudelijke hulpen met raad en daad terzijde gestaan toen ze het moeilijk hadden omdat de zorgorganisatie Vitras/CMD financieel in zwaar weer verkeerde. We hebben als SP-afdeling hier gezorgd voor goede arbeidsomstandigheden. Maar als we niets doen verschraalt de huishoudelijke zorg in veel andere plaatsen tot poetswerk. En dat terwijl die hulp zo belangrijk is bij het signaleren van allerlei problemen en de eerste stap is van de zorgketen.”
Hij roept iedereen dan ook op de petitie te tekenen.