Vragen bij SP over Wet Werken naar Vermogen

6 december 2011

Vragen bij SP over Wet Werken naar Vermogen

WIJK BIJ DUURSTEDE - Bij de volgende raadsvergadering bespreken de politieke partijen de plannen van het College voor de nieuwe Wet Werken naar Vermogen. Met deze nieuwe wet bezuinigt het landelijke kabinet flink in de sociale zorg. “De vraag is hoe we mensen met een uitkering gaan behandelen. Gaan we mensen verplichtingen opleggen, of niet? Is vrijwilligerswerk ook werk en hoe gaan we om met zieke mensen?”, vraagt SP-er Hans Pouw zich af.

Voor een groot aantal mensen zal er met de wet het een en ander kunnen veranderen.Pouw geeft wat voorbeelden: “Mag iemand die bijvoorbeeld trainer is bij een sportclub dan in de tijd dat hij werkloos is meer werk voor zijn club doen? Of vrijwilligerswerk voor het Museum ,VVV, Theater of een andere maatschappelijke doelgroep? Deze organisaties hebben misschien geen financiële middelen om meer te betalen, maar extra werk is dan wel maatschappelijk nuttige arbeid. Je kunt mensen ook dwingen om in de thuiszorg ,plantsoenendienst of een bejaardenhuis te gaan werken. Maar wat is dan beter?”

Wat de SP betreft zal er zeker rekening gehouden moeten worden met wat iemand wel of niet kan. “Veel mensen hebben niet voor niets een uitkering. Ook moet er gekeken worden naar een reële beloning voor de geleverde arbeid”, vindt Pouw. Het SP-raadslid heeft een aantal vragen aan het college gesteld om de discussie over de arbeidsplicht op korte termijn in de Wijkse gemeenteraad te kunnen starten.