Oude Haven zorgt voor vragen

17 november 2011

Oude Haven zorgt voor vragen

WIJK BIJ DUURSTEDE - Het bouwproject de Oude Haven, het pand dat op het oude van Soest terrein moet komen, is reeds enkele maanden geleden tijdens een voorbespreking met de gemeenteraad besproken. Nu de eindstreep van de procedure in zicht komt, heeft organisatie Schil met Pit met meer dan veertig bewoners een zienswijze ingediend. Voor de SP een reden om vragen te stellen aan het College. “Zo hopen we snel duidelijkheid te krijgen en te kijken of er nog iets gedaan kan worden voor de bewoners, maar ook de ontwikkelaars”, meent Gert de Heus.

Bij de gemeentelijke voorbespreking enkele weken geleden stelde enkele gemeenteraadsleden al vragen over hoe er met omwonenden was omgesprongen. Door de ontwikkelaar en college werd aangegeven dat enkele klachten van directe betrokkenen er al voor gezorgd hadden dat het plan aangepast was. “De partijen hebben toen aangegeven dat het wel een mooi plan was. Wij hadden wat vragen over het percentage sociale woningen”, herinnert De Heus zich.

Dat er geen insprekers waren, en dat klachten uit bewonersavonden verwerkt waren, leverde het beeld op dat de communicatie goed was. De zienswijze van een grote groep van meer dan veertig mensen staat daar enigszins haaks op. De Heus; “Jammer dat wij als gemeenteraad dit niet eerder hebben gehoord, maar pas zo aan het einde van de procedure. Dat betekent bijna per definitie dat aanpassen misschien lastig is, of dat de zaak uitgesteld moet worden.”

De Sp-er hecht wel waarde aan de klachten van Schil met Pit en de omwonenden. Niet in de laatste plaats omdat de massaliteit van het geheel het struikelpunt is. “De hoogte maakt het voor de mensen lastig om dit te aanvaarden. Dat is altijd een belangrijk punt, zeker hier. Om de procedure wel lopende te houden hebben wij gevraagd om zo snel mogelijk met partijen om tafel te zitten. Dat is voor iedereen het beste”, eindigt De Heus.