Gemeente verlengt contracten thuiszorg

3 september 2011

Gemeente verlengt contracten thuiszorg

De gemeente Wijk bij Duurstede verlengt de contracten met zes aanbieders voor het leveren van huishoudelijke hulp. Daarnaast is het experiment met De Rode Loper Thuishulp als nieuwe plaatselijke zorgaanbieder succesvol verlopen. Ook met deze organisatie wordt een nieuwe overeenkomst aangegaan. “De gemeente, maar ook de mensen die om huishoudelijke zorg vragen, zijn over het algemeen heel tevreden over de geleverde hulp”, laat SP-wethouder Jan Burger weten.

Geen wachtlijsten en goede beoordelingen

“Twee jaar geleden hadden we grote problemen omdat Vitras, destijds de grootste aanbieder van huishoudelijke hulp, financieel gezien in zwaar weer verkeerde. Zij stopte met het bieden van hulp in de huishouding en we moesten op zoek naar andere zorgaanbieders. Er volgde een aanbesteding en enkele bestaande organisaties en een aantal nieuwe partijen waren bereid de benodigde zorg te leveren”, vertelt Jan Burger.

Per 1 januari 2010 zijn met deze aanbieders contracten afgesloten voor het leveren van huishoudelijke hulp. De contracten met de huidige aanbieders hebben een looptijd van twee jaar en kunnen twee keer met een jaar worden verlengd.
De levering van huishoudelijke hulp loopt nu naar grote tevredenheid. “Er zijn geen wachtlijsten en cliënten waarderen de geleverde zorg met gemiddeld een 7,8. Er is daarom geen aanleiding een nieuwe aanbesteding te starten,” legt de wethouder uit.

Experiment Rode Loper Thuishulp

Bij met name de SP (en de PvdA) en de wethouder leefde de wens om een lokaal experiment mogelijk te maken. Daarop ontstond een particulier initiatief van Henk Ravenhorst en Conny van Tol, De Rode Loper Thuishulp genoemd. “Het achterliggende idee was dat een lokale, kleinschalige organisatie kwaliteit kan bieden op basis van zelfstandig werkende teams, korte lijnen met cliënten en directe contacten met Wijkse welzijns- en zorgorganisaties,” aldus Jan Burger.

Vanaf de start van De Rode Loper Thuishulp bleek er veel vraag te zijn naar zorgverlening door deze organisatie. De samenwerking met andere lokale organisaties was (en is) goed. De Rode Loper wil zich verder ontwikkelen en voldoet aan alle eisen, vandaar dat de gemeente ook met deze lokale zorgaanbieder verder wil gaan.
De komende periode blijven Axxicom Thuishulp, PrivaZorg, Residentiële en Ambulante Zorg (RAZ), Tzorg, Stichting QuaRijn, Zuwe Zorg en De Rode Loper Thuishulp dus huishoudelijke hulp leveren.