Inzet Poolse werknemers was bijzondere situatie

27 augustus 2011

Inzet Poolse werknemers was bijzondere situatie

WIJK BIJ DUURSTEDE – Biga, het regionale besrijf voor sociale werkvoorziening, heeft de afgelopen zomerperiode een aantal Poolse werknemers ingezet. Het betrof hier echter een zeer korte tijdsperiode en omdat er een achterstand moest worden weggewerkt voor een belangrijke klant. Dat blijkt uit de antwoorden van het college van Burgemeester en Wethouders op vragen van de SP.

“Uit de beantwoording van het gemeentebestuur blijkt dat het hier inderdaad een zeer bijzondere situatie betrof. Biga heeft dat aan het college laten weten. De berichten die wij kregen van de werkvloer kloppen dus, maar de antwoorden stellen ons wel gerust”, aldus SP-raadslid Hans Pouw.

Soms krijgt Biga dus te maken met ad-hoc opdrachten die niet uitgevoerd kunnen met de eigen werknemers. Het SP-raadslid wijst er nog maar eens op dat hij over het algemeen zeer tevreden is over de wijze waarop het SW-bedrijf functioneert. “Daar hebben wij geen twijfels over. Maar wat wel belangrijk is dat we nog eens goed kijken hoe we er voor kunnen zorgen dat er sprake is van een maximale inzet van mensen met een arbeidsbeperking. Het college heeft dat ook in haar antwoorden geschreven. Bijvoorbeeld met de Regionale Sociale Dienst valt wat ons betreft nog veel te winnen als het gaat om bijvoorbeeld samenwerking met Biga.”