In Memoriam; Yvonne Komduur - Groot gemis voor SP

25 maart 2011

In Memoriam; Yvonne Komduur - Groot gemis voor SP

In memoriam Yvonne Komduur
Kompas 27 is het geboortehuis van de Wijkse SP. In de woonkamer van Yvonne Komduur werd de eerste aanzet gegeven tot de oprichting van een lokale Wijkse afdeling. In de tijd die daarna volgde was Yvonne, lid sinds de jaren 80, een spil, het geweten, het luisterend oor en organisatiedier van het bestuur. Dinsdagavond is zij in het bijzijn van haar kinderen overleden. Vandaag, vrijdag 25 maart zou zij haar zestigste verjaardag hebben gevierd. We zullen haar missen.

Vele inwoners uit onze gemeente stemden begin jaren negentig al op de SP. Yvonne was een van de weinigen die zich in die tijd ook actief inzette voor onze partij. Zij schreef zich al in juli 1988 in als lid. Jarenlang liep zij samen met slechts een handjevol andere leden de deuren af tijdens verkiezingen, om zo veel mogelijk folders weg te brengen. Toen Jan Marijnissen en Remi Poppe landelijke bekendheid verwierven en de partij op de kaart zetten, kreeg Yvonne langzaam maar zeker meer hulp.

Yvonne was dan ook dolblij toen vanaf Doorn een telefoontje kwam van Sjoerd Uitslag met de mededeling dat hij in onze gemeente een afdeling op wilde zetten. Niet alleen stelde zij haar huiskamer beschikbaar voor de eerste vergaderingen, ook zette ze vanaf het eerste moment haar ziel en zaligheid in. Yvonne als actievrouw, ten strijde voor een betere wereld, een wereld voor iedereen, te beginnen in Wijk en omstreken.

Het was niet meer dan logisch dat zij plaatsnam in het bestuur, als secretaris en tijdelijk als voorzitter. De actievrouw ten top was hier in haar element. Het opzetten en meedoen aan acties, mensen bellen, folders uitzetten, avonden organiseren, toiletpotjes uitdelen, enquêtes afnemen. Ze deed alles met vreugd en plezier. Hoe druk haar werk ook was, Yvonne liep mee voorop. Tijdens de vergaderingen waar wel eens de vonken vanaf sprongen, tussen alle uitgesproken persoonlijkheden in onze partij, was zij het geweten dat met een kleine opmerking ons allemaal terug op aarde bracht. Ze luisterde, analyseerde en sprak, rustig en bedachtzaam, maar altijd scherp. Slechts een voetbalwedstrijd van haar kleinkinderen kon hier tussen komen.

De SP heeft een zeer geliefde en invloedrijke partijgenoot verloren. Een kameraad die met acties op straat aanwezig wilde zijn. Iemand die altijd hulp bood aan de medemens, direct voelbaar en openhartig. Ze maakte met woord en daad duidelijk dat de SP een partij is die niet in het gemeentehuis opgesloten moet zijn, maar juist daarbuiten actief is, de partij van de gewone man en vrouw. Karel Glastra van Loon schreef ooit;

“Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet"

Yvonne stond hier symbool voor.

Het huis is weggevallen. Yvonne is er niet meer. Van deze plaats wensen we haar familie, kinderen Saskia, Frank, Rany en Sinco, evenals haar moeder, kleinkinderen, broers en zussen veel sterkte. We zullen haar missen, het afscheid valt zwaar. Yvonne rust zacht.