Startbijeenkomst vernieuwing Hordencentrum

18 januari 2011

Startbijeenkomst vernieuwing Hordencentrum

WIJK BIJ DUURSTEDE – Afgelopen donderdagavond vond in het gemeentehuis van Wijk bij Duurstede de startbijeenkomst plaats voor de vernieuwing van het Hordencentrum. De sporthal bij winkelcentrum De Horden verdwijnt omdat op sportpark Mariënhoeve een nieuwe hal wordt gebouwd. “Dat biedt de kans om het hele Hordencentrum te verbeteren,” vertelt SP-wethouder Jan Burger, die de invulling daarvan bestuurlijk gaat begeleiden.

Het huidige winkelcentrum is geopend in 1988. “Als buurtcentrum voldoet het prima, maar een opknapbeurt is welkom. Het gebied is rommelig, vooral aan de achterzijde. In de groenstroken ligt veel afval en het is niet bepaald een gezellige plek om te verblijven. Het verdwijnen van de sporthal biedt dus kansen. We kunnen het gebied dan in z’n geheel verbeteren,” laat wethouder Burger weten.'

De planvorming gaat nu van start. Er is een ontwikkelaar, die op de plek van de sporthal winkels en daarboven woningen wil realiseren. Een stedenbouwkundige is aangetrokken om te bezien wat de mogelijkheden zijn. “Daarom is dit het moment om de omwonenden en winkeliers te vragen om in meedenkgroepen zitting te nemen. Zoals we bij alle bouwlocaties in de gemeente doen, willen we dat de plannen in nauwe samenwerking met de mensen worden gemaakt,” aldus de wethouder.

SP-raadslid Gert de Heus was tijdens de avond aanwezig en laat weten dat de SP er voor zal waken dat de omwonende inderdaad voldoende inspraak krijgen. “Soms leek het wel of de stedenbouwkundige zijn plan wilde doordrukken. We moeten er verder voor waken dat het plan niet te ambitieus wordt, zodat er vertraging en dus leegstand ontstaat”, vertelt De Heus.'

De ambities van de gemeente liggen bij een mogelijke verplaatsing van supermarkt Lidl naar het Hordencentrum. Ook wordt gedacht aan de bouw van starterswoningen aan de Dukdalf en wellicht dat er onder het nieuw te bouwen winkel- en wooncomplex extra parkeerplaatsen kunnen komen.

Zo’n 40 omwonenden en winkeliers waren tijdens de startbijeenkomst aanwezig. Zij gaven direct een aantal suggesties mee. Bijvoorbeeld voor de inrichting van een plein, over de maximale bouwhoogte, die wat hen betreft niet te hoog mag worden en het type winkels waaraan behoefte zou zijn.