Aandacht voor beleid mensen met beperking

30 januari 2011

Aandacht voor beleid mensen met beperking

WIJK BIJ DUURSTEDE - “Brede stoepen zonder obstakels zijn niet alleen belangrijk voor mensen in een rolstoel, het is ook fijn voor ouders met een kinderwagen. En een in begrijpelijk Nederlands geschreven brief of persbericht is voor iedereen plezierig,” aldus wethouder Jan Burger. Afgelopen week konden in het gemeentehuis alle ambtenaren ervaren wat het betekent om een chronische ziekte of beperking te hebben. “Omdat het ons allemaal aangaat,” legt de wethouder uit.

“Vaak wordt gedacht dat het beleid voor mensen met een beperking iets is voor de beleidsmakers op het gebied van zorg. Maar dat is dus niet zo. Want als medewerkers onderhoud niet weten hoe het is om met een rolstoel door de wijk te rijden, gaat het mis. En voor iemand achter de balie is het ook goed om te weten wat autisme is. Daarom gaat de zorg voor mensen met een beperking ons allemaal aan,” vertelt SP-wethouder Jan Burger.

Ambtenaren konden in speciaal ingerichte hokjes ervaren hoe het is om een bepaalde beperking of ziekte te hebben, bijvoorbeeld doofheid, slecht zien, schizofrenie, of afasie. Namens de Stichting Integratie Gehandicapten Wijk bij Duurstede was Anita Korff de Gidts met haar hulphond tijdens de themabijeenkomst voor alle ambtenaren aanwezig. Zij vertelde over haar leven met MS (multiple sclerose).

Vervolgens werden er groepen gevormd en spraken de ambtenaren vanuit verschillende afdelingen over de thema’s communicatie, wonen, publiekstoegankelijke gebouwen, veiligheid, sport en recreatie. En dat alles om meer zicht te krijgen op de problemen waar mensen met een beperking in het dagelijks leven mee te maken hebben.

“Uiteindelijk willen we in onze gemeente een integraal beleid voeren voor mensen met een beperking, zoals dat zo mooi heet. Dus niet alleen bij het bouwen van woningen daarop letten, maar ook bij de inrichting van een wijk, het onderhoud, de sportvoorzieningen, enzovoorts. Zodat iedereen, ook met een beperking, zo goed mogelijk kan meedoen,” eindigt de wethouder.